Seminario de Susan Dynarski (Universidad de Michigan) el 30 de septiembre de 2014
Susan Dynarski (Universidad de Michigan) realizó un seminario sobre la efectividad de las becas al estudio "Financial Aid Policy. Lessons from Research"
Acceso al documento del seminario
Summary:
In the nearly fifty years since the adoption of the Higher Education Act of 1965, financial aid programs have grown in scale, expanded in scope, and multiplied in form. As a result, financial aid has become the norm among college enrollees. The increasing size and complexity of the nation's student aid system has generated questions about effectiveness, heightened confusion among students and parents, and raised concerns about how program rules may interact. In this article, we review what is known and what is not known about how well various student aid programs work. We find evidence that lowering costs can improve college access and completion, but this general rule is not without exception. For example, the complexity of program eligibility and delivery appears to moderate the impact of aid, and for students who have already decided to enroll, grants that link financial aid to academic achievement appear to boost college outcomes more than do grants with no strings attached. Future research is likely to focus on several issues: the importance of program design and delivery, whether there are unanticipated interactions between programs, and to what extent program effects vary across different types of students.
Seminario Alberto Abadíe de la Universidad de Harvard 17-junio-2014
Alberto Abadíe de la Universidad de Harvard, presentó el documento: Endogenous Stratification in Randomized Experiments
Summary
Researchers and policy makers are often interested in estimating how treatments or policy interventions aect the outcomes of those most in need of help.
This concern has motivated the increasingly common practice of disaggregating experimental data by groups constructed on the basis of an index of baseline characteristics that predicts the values that individual outcomes would take on in the absence of the treatment. This article shows that substantial biases may arise in practice if the index is estimated, as is often the case, by regressing the outcome variable on baseline characteristics for the full sample of experimental controls. We analyze the behavior of leave-one-out and repeated split sample estimators and show they behave well in realistic scenarios, correcting the large bias problem of the full sample estimator. We use data from the National JTPA Study and the Tennessee STAR experiment to demonstrate the performance of alternative estimators and the magnitude of their biases.
Seminario de Simon Burgess (Profesor de Economía de la Universidad de Bristol y Director del Centre for Market and Public Organization)
Seminario de Alberto Rodríguez (Banco Mundial)
El pasado 26 de marzo de 2014, el profesor Henry Levin (Columbia University) presentó la ponencia Cost of early childhood education.
El profesor David Casado (L’Institut Català d’Avaluació de Polítiques Públiques - Ivàlua) presentó el pasado 17 de marzo de 2014 el documento:
Seminario de Susan Dynarski
La profesora Susan Dynarski (Universidad de Michigan) presentó el pasado 7 de marzo de 2014, el documento: Experimental Evidence on the Effect of Childhood Investments on Postsecondary Attainment and Degree Completion
El profesor Antonio Cabrales (U. Carlos III de Madrid / U. College London) presentó, el pasado día 14 de febrero de 2014, el seminario "Boys will be boys: an experiment on feedback performance information"
El profesor Mauro Mediavilla (Universidad de Valencia) presentó el pasado 23 de enero de 2014 el documento de trabajo: "Heterogeneidad en el impacto de la política de becas"
Ponencia de Matthew Chingos (Brookings Institution)
Ponencia del profesor Victor Lavy (Universidad hebrea de Jerusalem)
Ponencia del profesor Joshua Angrist (MIT Economics)
Tuvo lugar el el pasado 25 de octubre de 2013, en la sede del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte
Ponencia de Emiliana Vegas (Directora de la División de Educación del Banco Interamericano de Desarrollo): 5 Dimensiones del éxito de los sistemas educativos
El pasado 10 de octubre de 2013, en la sede del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, la profesora Emiliana Vegas presentó la ponencia 5 Dimensiones del éxito de los sistemas educativos
Ponencia del profesor Miguel Urquiola, Universidad de Columbia: Asistir a una mejor escuela. Efectos y respuestas conductualesSalto de línea El pasado 30 de septiembre el profesor Miguel Urquiola presentó el paper: “Going to a Better School: Effects and Behavioral Responses”: http://www.columbia.edu/~msu2101/Pop-Eleches_Urquiola(2013).pdf
Ponencia de la profesora Núria Rodríguez-Planas del Institute for Labor Studies (IZA), IAE-CSIC y la Universitat Pompeu Fabra
El 30 de mayo de 2013, en la sede del INEE, la profesora Núria Rodríguez-Planas, del Institute for Labor Studies (IZA), IAE-CSIC y la Universitat Pompeu Fabra, ha presentado la ponencia: ¿No se puede comprar el amor de mamá? Educación temprana universal y desarrollo cognitivo a largo plazo de los niños.
Ponencia de Eric Hanushek (Universidad de Stanford)
El pasado 6 de mayo de 2013, en la sede del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, el Ministro, D. José Ignacio Wert, presentó la ponencia The Economics of International Differences in Educational impartida por el profesor Eric Hanushek (Universidad Stanford).
Ponencia de Antonio Villar (Universidad Pablo de Olavide)
El pasado 18 de abril de 2013, en la sede del INEE, el profesor Antonio Villar (Universidad Pablo de Olavide) presentó la ponencia: Educación y desarrollo. PISA 2009 y el sistema educativo español.
Ponencia de Sussana Loeb (Universidad de Stanford)
El pasado 21 de marzo de 2013 Sussana Loeb presentó en la sede del INEE dos documentos de trabajo:Salto de línea Título primer documento de trabajo: "Utilización de las calificaciones de los estudiantes para evaluar los directores" ("Using student test scores to assess principals”)Salto de línea Título segundo documento de trabajo:"Cómo perjudica la rotación de los docentes el rendimiento de los estudiantes" (“How teacher turnover harms student achievement”)Salto de línea Acceso a la grabación de la ponencia:
Ponencia del Analista de la OCDE Pablo ZoidoSalto de línea El pasado 20 de febrero de 2013, en la sede del INEE, Pablo Zoido (analista principal del proyecto PISA de la OCDE) presentó la ponencia: Una perspectiva internacional de la educación utilizando PISA.
Ponencia del profesor Irwin Kirsch (Director, Center for Global Assessment Educational Testing Service Princeton, NJ)
Ponencias del profesor Steve Rivkin (Department of Economics University of Illinois at Chicago)
El profesor Steve Rivkin (Department of Economics University of Illinois at Chicago)Salto de línea ha presentado en el INEE los documentos de trabajo:
Título de la segunda ponencia: Instruction Time, Classroom Quality, and Academic Achievement
Ponencia del profesor Jorge Calero (Institut d'Economia de Barcelona IEB / Universidad de Barcelona)
El profesor Jorge Calero de la Universidad de Barcelona ha presentado en el INEE el documento de trabajo THE EFFICIENCY OF PUBLIC AND PUBLICLY-SUBSIDIZED HIGH SCHOOLS IN SPAIN. EVIDENCE FROM PISA-2006.
Ponencia del profesor Jonah Rockoff (Universidad de Columbia)
El profesor Jonah Rockoff de la Universidad de Columbia presentó el 6/10/2012 en la sede del INEE, el documento de trabajo:
THE LONG-TERM IMPACTS OF TEACHERS. TEACHER VALUE-ADDED AND STUDENT OUTCOMES IN ADULTHOOD.