Fernando Martínez-Abad, José Carlos Sánchez-Prieto
Universidad de Salamanca
https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2024-406-637
In the scientific literature, there is a considerable volume of research proposing the design and validation of measurement scales in the field of educational sciences. This work presents, from the perspective of applied educational research, a critical analysis of the validation of the detection scale for high-ability students (GRS 2) for parents published by M. Tourón et al. (2023) in Revista de Educación, taking into account the methodological critique made by Martínez-García (2024) of said validation. The present proposal aims to contribute to this dialogue by analyzing both publications and formulating improvement issues, focusing especially on the theoretical foundation of the models, the formulation of reflective and formative compounds, and the adequacy of using alternative goodness-of-fit indicators to Chi Square in the confirmatory factor analysis model. Certain procedures deeply established in psychometric validation studies within educational research are observed, which, besides not promoting the understanding of the theoretical foundations underlying the scale, hinder its subsequent appropriate use by applied researchers in diagnostic or experimental studies. Thus, the analyzed arguments highlight the need to reconsider, in our view, some of the common practices in this type of studies that diminish their relevance and the implications of the results obtained for the development of educational theory and practice.
scales validation, explanatory factor analysis, confirmatory factor analysis, structural equations modelling, formative models.
Existe en la literatura científica un gran volumen de investigaciones que proponen el diseño y validación de escalas de medida en el ámbito de las ciencias de la educación. Este trabajo presenta, desde el punto de vista de la investigación educativa aplicada, un análisis crítico de la validación de la escala de detección de alumnos con altas capacidades (GRS 2) para padres publicada por M. Tourón et al. (2023) en Revista de Educación, teniendo en cuenta la crítica metodológica realizada por Martínez-García (2024) a dicha validación. La presente propuesta pretende sumarse a este diálogo mediante el análisis de ambas publicaciones y la formulación de cuestiones de mejora, centrándose especialmente en la fundamentación teórica de los modelos, la formulación de compuestos reflectivos y formativos, y la adecuación del uso de indicadores de bondad de ajuste alternativos al Chi Cuadrado en el modelo de análisis factorial confirmatorio. Se observa la aplicación de ciertos procedimientos muy asentados en los estudios de validación psicométrica dentro de la investigación educativa que, además de no promover la comprensión de las bases teóricas en las que se fundamenta la escala, dificultan su adecuado empleo posterior por parte de investigadores aplicados en estudios diagnósticos o experimentales. Así, los argumentos analizados ponen de relieve la necesidad de replantear, a nuestro juicio, algunas de las prácticas habituales en este tipo de estudios que disminuyen su relevancia y las implicaciones de los resultados obtenidos para el desarrollo de la teoría y la práctica educativa.
validación de escalas, análisis factorial exploratorio, análisis factorial confirmatorio, modelos de ecuaciones estructurales, modelos formativos.
Martínez-Abad, F., & Sánchez-Prieto, J. C. (2024). Contribution to knowledge in Educational Research through scale validation studies: a critical review on the work of M. Tourón et al. (2023) and the methodological analysis by Martínez-García (2024). Revista De Educación, 1(406). https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2024-406-637