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Who shares fake news? The consumption and distribution of information among adolescents and its relationship to hate speech

Authors

María Reneses,María Riberas-Gutiérrez, Nereida Bueno-Guerra

Universidad Pontificia Comillas

DOI

https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2024-406-645

Abstract

Young people might be especially vulnerable to fake news as they tend to get informed mainly online. Besides, much of the content of these fake news may contain hate speech and therefore support discrimination against minorities. This article presents the results of eight European focus groups and a regionally representative survey about how young people access and share fake news information online carried out in the framework of XXX. The results show a general preference among young people to get information from social networks despite admitting that traditional media are more reliable because the former use more videos, congregate more people and post comments with opposing opinions. We also describe differences between teenagers sharing fake news on purpose or unintentionally. The latter tend to use hand devices (i.e., smartphone, tablet), while the former admit having occasionally become offenders of online hate speech (sexism, racism and LGTBIphobia).

Keywords

fake news, internet, hate speech, online information, teenagers,

Resumen

Los jóvenes son especialmente vulnerables a las fake news, ya que tienden a informarse principalmente a través de las redes sociales. Además, gran parte del contenido de estas noticias falsas incluye mensajes de odio y, por tanto, persigue la discriminación contra las minorías. Este artículo presenta los resultados de ocho grupos de discusión europeos y una encuesta representativa a nivel regional sobre cómo los jóvenes acceden y comparten la información online, incluyendo las fake news. El estudio forma parte del proyecto XXXX sobre menores y riesgos de Internet. Los resultados muestran una preferencia generalizada entre los jóvenes por informarse a través de las redes sociales, a pesar de admitir que los medios tradicionales son más fiables. Esta predilección se explica porque los primeros utilizan más vídeos, congregan a más gente y publican comentarios con opiniones contrarias. También se describen las diferencias entre los adolescentes que comparten noticias falsas a propósito y sin querer. Los segundos tienden a utilizar dispositivos manuales (por ejemplo, smartphone, tablet), mientras que los primeros admiten haber sido también autores de discursos de odio en línea (sexismo, racismo y LGTBIfobia).

Palabras clave

Palabras clave: fake news, internet, discurso del odio, información online,

How to Cite

Reneses Botija, M., Riberas-Gutiérrez, M., & Bueno-Guerra, N. (2024). Who shares fake news? The consumption and distribution of information among adolescents and its relationship to hate speech. Revista De Educación, 1(406). https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2024-406-645

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