Ana Ayuste González, Jaume Trilla Bernet
Institut de Recerca en Educació de la Universitat de Barcelona
https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2024-406-647
The article links two important pedagogical currents that have made criticism their hallmark: Critical Thinking and Critical Pedagogy. The main aim of this work is not to point out the differences between the two currents -as usually done in academic reflection-, but to identify their coincidences and complementarities. In the first and second parts of this article, we introduce each current: the traditions they belong to, reference authors, intellectual styles, practical applications… In the third part, we discuss three aspects in which both currents coincide or complement each other. Firstly, the fact that both John Dewey and Paulo Freire—the main referents of each current—agreed on the relevance of active critical thinking: the North American through the concept of experience; the Brazilian through the concept of praxis. Secondly, the main contributions of the two currents are complementary in that each one emphasizes different dimensions of critical thinking. Critical Thinking has rigorously conceptualized this type of thinking and provided methods, techniques, materials, and activities to develop it. Critical Pedagogy, has focused on the direction of critical thinking, questioning inequality and power relations in today's society and understanding education as a form of social transformation. In other words, while one current has focused on the "what" of critical thinking, the other one has focused on the "why". Finally, the two currents coincide in an omission: they have given very little consideration to European pedagogical achievements that have been, avant la lettre, fully consistent with both Critical Thinking and Critical Pedagogy.
critical thinking, critical pedagogy, critical pedagogy, experience, praxis, reflective thinking.
El artículo pone en relación dos importantes corrientes pedagógicas que han hecho de la crítica su seña de identidad: la del Pensamiento Crítico y la de la Pedagogía Crítica. La pretensión principal de este trabajo no será -como es más habitual en la reflexión académica- señalar las diferencias entre las corrientes estudiadas, sino localizar sus posibles coincidencias y complementariedades. En la primera y la segunda parte del artículo presentamos cada una de las corrientes: tradiciones en las que se inscriben, autores de referencia, estilos intelectuales, aplicaciones prácticas… En la tercera parte, documentamos y comentamos tres aspectos en los que ambas corrientes pueden coincidir o complementarse. En primer lugar, el hecho de que tanto John Dewey como Paulo Freire -principales referentes de cada una de las corrientes- coincidían en la relevancia que otorgaban a un pensamiento crítico realmente activo: el norteamericano mediante el concepto de experiencia; el brasileño mediante el concepto de praxis. En segundo lugar, las aportaciones principales de las dos corrientes resultan complementarías, ya que cada una de ellas ha hecho énfasis en dimensiones distintas del pensamiento crítico. Una, conceptualizando rigurosamente este tipo de pensamiento y aportando métodos, técnicas, materiales y actividades para desarrollarlo. La otra corriente -la de la Pedagogía Crítica-, polarizando su reflexión en el sentido del pensamiento crítico: cuestionar la desigualdad y las relaciones de poder en la sociedad actual y entender la educación como una forma de transformación social. Por decirlo de otra forma: una corriente ha centrado su interés en el qué y la otra en el para qué del pensamiento crítico. Finalmente, las dos corrientes coinciden en una omisión: ambas han tenido muy poco presentes realizaciones pedagógicas europeas que han sido, avant la lettre, del todo coherentes con los planteamientos tanto del Pensamiento Crítico como de la Pedagogía Crítica.
pensamiento crítico, pedagogía crítica, experiencia, praxis, pensamiento reflexivo.
Ayuste González, A., & Trilla Bernet, J. Critical Thinking and Critical Pedagogy: coincidences and complementarities. Revista De Educación, 1(406). https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2024-406-647