Intangible Cultural Heritage and Education: Analysis of the UNESCO Safeguarding Good Practices Register

Authors

Salto de línea Marc Ballesté Escorihuela (Universitat de Lleida), Sofia Isus Barado (Universitat de Lleida), Anna Solé Llussà (Postdoctoral Researcher Margarita Salas), Ares Fernandez Jové (Universitat de Lleida)Salto de línea

DOI

https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2025-407-655

Abstract

This study analyses the educational initiatives included in the programs of the UNESCO Register of Good Safeguarding Practices of the Intangible Cultural Heritage, to analyse trends and facilitate the development of future projects. A content analysis and a statistical-descriptive treatment of the data have been carried out. The results show that education is present in all the registry programs in terms of the non-formal context, although only half have a defined educational design. Formal education is the area least explored, with primary education being the level to which the most activities are directed. A lack of participation of educational institutions, families and communities is also identified.

Keywords

heritage education, intangible cultural heritage, UNESCO, educational practices of reference, safeguarding of heritage, content analysis.

Resumen

El presente estudio analiza las iniciativas educativas incluidas en los programas del Registro de Buenas Prácticas de Salvaguardia del Patrimonio Cultural Inmaterial de la UNESCO, con el fin de identificar tendencias y facilitar el desarrollo de futuros proyectos. Se ha llevado a cabo un análisis de contenido y un tratamiento estadístico-descriptivo de los datos. Los resultados muestran que lo didáctico está presente en todos los programas del registro en lo que a contexto no formal se refiere, aunque solo la mitad disponen de un diseño educativo definido. La educación formal es el ámbito menos explorado, siendo la primaria la etapa al que más actividades se dirigen. Se identifica también una falta de participación de las instituciones educativas, familias y comunidades.

Palabras clave

educación patrimonial, patrimonio cultural inmaterial, UNESCO, buenas prácticas educativas, salvaguarda del patrimonio, análisis de contenido.

How to Cite

Ballesté Escorihuela, M., Isus Barado, S., Solé Llussà, A., & Fernandez Jové, A. (2025). Intangible Cultural Heritage and Education: Analysis of the UNESCO Safeguarding Good Practices Register. Revista De Educación, 1(407), 167–191. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2025-407-655

Subir

Esta web utiliza cookies propias para facilitar la navegación y cookies de terceros para obtener estadísticas de uso y satisfacción.

Puede obtener más información en el apartado "Cookies" de nuestro aviso legal.

AceptarRechazar