Daniel Turienzo (Univesidad Camilo José Cela), Jesús Rogero García (Universidad Autónoma de Madrid), Karim Ahmed-Mohamed (Universidad Internacional de La Rioja)
https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2025-407-664
In recent decades, most European educational systems have undergone reforms aimed at increasing early schooling. However, enrollment in the first cycle of Early Childhood Education continues to be unequal among the different social groups, which reduces its efficiency in promoting educational and social equity. Therefore, it is necessary to identify the personal and institutional conditioning factors that influence access, in order to guide public policies. Most of the previous research uses data prior to March 2020, mainly includes socioeconomic variables and limits its analysis to schooling at this stage. This article addresses the effect of variables related to the parenting values and other choices of childcare, including an analysis of the adjustment between the actual age and the ideal age for accessing these services, as well as the reasons identified by parents for not enrolling at this stage. Descriptive analyzes and binary logistic regression models were carried out using data from an online survey conducted in 2021 among 3,112 parents with children between 0 and 6 years of age. Among other variables, non-enrollment or enrollment later than desired is related to the employment situation of both members of the couple, the belief that the child is too young, the availability of childcare alternatives and the price; being a woman increases the probability of considering that they have accessed this service too late. Although the socioeconomic situation and the offer characteristics are determining factors in access to this stage, both the parenting values and the availability of childcare alternatives emerge as key elements in the decision-making process.
early childhood education, childcare, right to education, inequality, public policies.
ducativos europeos encaminadas a aumentar la escolarización temprana. Sin embargo, la escolarización en el primer ciclo de Educación Infantil sigue siendo desigual entre diferentes grupos sociales, lo que reduce su eficiencia en la promoción de la equidad educativa y social. Por ello, se hace necesario conocer los condicionantes personales e institucionales que influyen en el acceso, a fin de orientar las políticas públicas. La mayoría de las investigaciones previas utilizan datos anteriores a marzo de 2020, incluyen fundamentalmente variables de tipo socioeconómico y limitan su análisis a la escolarización en esta etapa. Este artículo aborda el efecto de variables relativas al modelo y las alternativas de crianza, incluyendo un análisis del ajuste entre la edad real y la edad ideal de acceso a estos servicios, así como las razones identificadas por los progenitores para no escolarizar en esta etapa. Se realizan análisis descriptivos y modelos de regresión logística binaria a partir de datos de una encuesta online realizada en 2021 a 3.112 madres y padres con hijos/as entre 0 y 6 años. Entre otras variables, la no escolarización o la escolarización más tarde de lo deseado encuentra una relación positiva con la situación respecto al empleo de ambos miembros de la pareja, la creencia en que el/la hijo/a es demasiado pequeño, la disponibilidad de alternativas de cuidado y el precio; ser mujer aumenta la probabilidad de considerar que se ha accedido a estos servicios demasiado tarde. Aunque la situación socioeconómica y el diseño de la oferta son determinantes en el acceso a esta etapa, tanto los valores en torno a la crianza como la disponibilidad de alternativas de cuidado emergen como elementos clave en el proceso de toma de decisiones.
educación infantil, cuidados infantiles, derecho a la educación, desigualdad, políticas públicas.
Turienzo Fraile, D., Rogero García, J., & Ahmed-Mohamed, K. (2025). Socioeconomic factors, care alternatives and parenting values access to the stage 0-3. Revista De Educación, 1(407), 29–52. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2025-407-664