Perceived efficacy and student profiles in the university Service- Learning

Authors

Silvia Sánchez Serrano (UCM), María Remedios Belando-Montoro (UCM), Víctor León Carrascosa (UCM)

DOI

https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2025-407-651

Abstract

The Service-Learning methodology at the university offers professional training related to the development of formative, academic and civic competencies linked to university studies. Its implementation makes it possible to bring the university closer to society by providing a service to the community. However, it is necessary to establish strategies in its application, to enhance the contributions that this methodology can offer to the educational field. In this context, the aim of this paper is to assess the effectiveness of the ServiceLearning methodology from the perception of university students, analysing the existing differences between the sociodemographic variables: studies, gender, age, course and ownership of the centre, identifying, in turn, student profiles that show the level of applicability of University Service-Learning. Through a non-experimental exploratory study, information was collected from a total of 304 students from public and private universities in Spain. Within the ServiceLearning methodology, three dimensions of the applied instrument (Formative, Learning and Service) are analysed. The results obtained suggest a greater approach to service in entailment with the learning obtained at the university.

The differential studies show the lack of recognition in the students of the bachelor’s degree in social education, as well as the scarce response of the experience to their formative and academic expectations. Women show greater reflection and social sensitivity than men. Regarding the ownership of the centre, students from private universities show a greater sense of service development. In addition, three student profiles are obtained with a variety of characteristics regarding the way in which the methodology is applied. The study concludes with the detection of the need to generate strategies to improve the ServiceLearning methodology, with emphasis on favouring a more conscious learning about the competencies acquired in university degrees.

Keywords

service learning, high education, training, learning, community services, civics, education methodologies.

Resumen

La metodología Aprendizaje-Servicio en la universidad ofrece una formación profesional ligada al desarrollo de competencias formativas, académicas y cívicas vinculadas a los estudios universitarios. Su implementación permite acercar la universidad a la sociedad mediante la prestación de un servicio a la comunidad. Sin embargo, es preciso establecer estrategias en su aplicación, con la finalidad de potenciar las aportaciones que esta metodología puede ofrecer al ámbito educativo. En este contexto, el objetivo del presente trabajo es valorar la eficacia de la metodología Aprendizaje-Servicio desde la percepción del estudiantado universitario, analizando las diferencias existentes entre las variables sociodemográficas: estudios, género, edad, curso y titularidad del centro, identificando, a su vez, perfiles de estudiantes que muestren el nivel de aplicabilidad del Aprendizaje-Servicio Universitario. A través de un estudio no experimental de carácter exploratorio, se recoge información de un total de 304 estudiantes de universidades públicas y privadas del territorio español. Dentro de la metodología Aprendizaje-Servicio se analizan tres dimensiones que recoge el instrumento aplicado (Formativa, Aprendizaje y Servicio). Los resultados obtenidos sugieren un mayor acercamiento al servicio en vinculación con el aprendizaje obtenido en la universidad. Los estudios diferenciales muestran la falta de reconocimiento en los estudiantes del Grado en Educación Social, así como la escasa respuesta de la experiencia a sus expectativas formativas y académicas. Las mujeres presentan mayor reflexión y sensibilidad social que los hombres. Y respecto a la titularidad del centro, los estudiantes de universidades privadas manifiestan un mayor sentido del desarrollo del servicio. Además, se obtienen tres perfiles de estudiantes con variedad de características en torno a la forma de aplicación de la metodología. El estudio concluye con la detección de la necesidad de generar estrategias que mejoren la metodología Aprendizaje-Servicio, poniendo énfasis en favorecer un aprendizaje más consciente sobre las competencias que se adquieren en los grados universitarios.

How to Cite

Sánchez-Serrano, S., Belando-Montoro , M. R., & León Carrascosa, V. Perceived efficacy and student profiles in the university Service- Learning. Revista De Educación, 1(407). https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2025-407-651

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