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Education and inequality: a meta-synthesis after the 50th anniversary of Coleman’s report

Authors

María Dolores Martín-Lagos LópezSalto de línea Universidad de Granada

DOI

10.4438/1988-592X-RE-2017-380-377

Abstract

In 2016, the 50th anniversary of the publication of the so-called Coleman Report was celebrated. Under the title “Inequality of Educational Opportunities,” this report had a great impact on American society, research and educational policies. Its impact spread to other countries. In the year 2016 the publications that, commemorating the anniversary, took stock of their results to date. With the objective of obtaining an overview of all the contemplated, the present article presents a metathesis of 45 articles published in the year 2016 on the Coleman Report. There are six broad categories: a new framework for analyzing results; Changes in methodology; The social and political context; The socioeconomic conditions of the neighborhood and the community; Inequalities of ethnicity, social class and gender and, finally, the analysis of the actors involved: family, teachers and students. The synthesis of the 45 articles gives an overview and more complete the state of the matter.

Keywords

Educational inequality, Coleman Report, family, social class, social context.

Resumen

En el año 2016 se cumplió el 50 aniversario de la publicación del llamado Informe Coleman. Bajo el título “Inequality of Educational Opportunity” el citado informe tuvo una gran repercusión en la sociedad estadounidense, en la investigación y en las políticas educativas. Su impacto se extendió a otros países. En el año 2016 fueron numerosas las publicaciones que, conmemorando el citado aniversario, hicieron balance de sus resultados a día de hoy. Con el objetivo de obtener una visión general de todos los aspectos contemplados, el presente artículo presenta una metasíntesis de 45 artículos publicados en el año 2016 sobre el Informe Coleman. Se obtienen seis grandes categorías: un nuevo marco de análisis de los resultados; cambios en la metodología; el contexto social y la política; las condiciones socioeconómicas del barrio y de la comunidad; desigualdades de etnia, clase social y género y, finalmente, el análisis de los actores implicados: familia, profesorado y alumnado. La síntesis de los 45 artículos ofrece una visión general y más completa del estado de la cuestión.

Palabras clave

Desigualdad educativa, Informe Coleman, familia, clase social, contexto social

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