Alejandro Tiana FerrerSalto de línea Secreterio General de Educación.
In Search of Consensus in Education:The Experience of the LOESalto de línea Salto de línea The changes introduced in the last decade in educational legislation in Spain gave rise to the extension of a growing demand of some sort of social or political agreement in order to avoid continuous reorientation of the educational policy. During the process of the drawing and passing of the new Education Act (LOE), that demand resulted in several efforts made by different agents in search of consensus. This paper presents and analyzes the process going from April 2004 to April 2006, starting by the educational debate opened by the Ministry of Education and Science and ending with the parliamentary negotiations prior to the passing of the new Act.
Educational legislation, educational policy, agreement in education.
Los cambios que se han producido en la legislación educativa española durante la última década han extendido la demanda de un pacto social o político que permita evitar los vaivenes y la continua reorientación de la política educativa. Durante el proceso de elaboración de la Ley Orgánica de Educación (LOE), esa demanda se tradujo en varios intentos de lograr un consenso,promovidos por diversos actores. Este trabajo presenta y analiza el proceso que tuvo lugar entre abril de 2004 y abril de 2006, desde que el Ministerio de Educación y Ciencia abrió el debate educativo hasta las negociaciones parlamentarias que permitieron la aprobación de la ley.
Legislación educativa, política educativa, pacto educativo.