José A. GaiarsaSalto de línea Escritor y psicoterapeuta. São Paulo, Brasil.
Education´s aggressiveness
This article analyzes contradictions between the two most frequent concepts in education. On one hand, the idealistic concept, which understands education as a development of the child´s talents which tend to the acceptance and understanding of those knowledges considered by adults as basic, useful and necessary. On the other hand, the concept of imitation consisting in the efforts made by the family to get the child to look like adults of his/her home environment. This work critically questions these concepts regarding past and present, and at the same time it suggests ideas for a reform in pedagogy.
El artículo analiza las contradicciones que se dan en los dos conceptos más frecuentes de educación. Por un lado, el idealista, que entiende la educación como desarrollo de las aptitudes del niño, tendentes a la comprensión y aceptación de los conocimientos que los mayores consideran básicos, útiles y necesarios. Por otro, los esfuerzos efectuados en el ámbito familiar y cotidiano para que el niño se asemeje a los adultos de su entorno, esto es, la imitación. Cuestiona críticamente estas afirmaciones, referidas tanto al presente como al pasado, sugiriendo al mismo tiempo ideas para una reforma de la pedagogía.