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La desigualdad en el proceso de escolarización de la infancia gitana en España

Authors

Márcia Ondina Vieira FerreiraSalto de línea Universidad Federal de Pelotas, Brasil.

Abstract

Inequality in the process of schooling the children of the gipsy community in Spain.

The study shows some of the results of the research, submitted in the University of Salamanca, in which the possibility of school success of the gypsy ethnic minority in Spain is studied. The report explains how the educational policies articulate and how they are introduced daily in a school institution under a personal interpretation by the school agents. In first place, the educational policy for the gypsy children is analysed. which is mainly found in the Compensatory Education Programme, where the concept of attention to diversity found in the official documents, the education goals derived from this and the results, official results too, presented by this Programme are examined. Secondly, some data are given about how this schooling is undertaken in the daily life of a public school in the city of Madrid, observing the pedagogical practice, the evaluation process, the distribution of knowledge, the interaction of the school agents, the concept of discipline and the concept of no distribution, etc. The results point out to the inability of the educational institution to work with cultural differences --specially referring to the people who maintain a too conflictive relationship with the rest of the society--. So, instead of collaborate to achieve equal educational opportunities for gypsies, the school ends up to dig in their situation of inequality. Finally, it is emphasised that the most hopeful change of that situation would only happen when the same gypsies were ready to understand the school as their own right, and would negotiate alternatives with the majority groups.

Resumen

El trabajo expone algunos de los resultados de la investigación, presentada en la Universidad de Salamanca, en la que se estudia la posibilidad de éxito escolar de la minoría étnica gitana en España. En la ponencia se explica cómo se articulan las políticas educativas y de qué forma se implantan diariamente en un centro escolar por medio de la interpretación que aquéllas sufren por parte de los agentes escolares. En primer lugar, se analiza la política educativa para la infancia gitana. Recogida fundamentalmente en el Programa de Educación Compensatoria, donde se examina la concepción de atención a la diversidad presente en los documentos oficiales, las metas de escolarización que desde ahí se derivan y los resultados, también oficiales, presentados por este Programa. En segundo lugar, se ofrecen datos sobre cómo se produce tal escolarización en la vida cotidiana de un colegio público de la ciudad de Madrid, observando las prácticas pedagógicas, el proceso de evaluación, la distribución del conocimiento, la interacción de los agentes escolares, la concepción de disciplina y de no distribución, etc. Los resultados apuntan hacia la incapacidad de la institución educativa para trabajar con las diferencias culturales --en especial en lo que se refiere a un pueblo que mantiene relaciones demasiado conflictivas con el resto de la sociedad--. Así, en lugar de colaborar para conseguir la igualdad de oportunidades educacionales de los gitanos, la escuela termina por profundizar en su situación de desigualdad. Finalmente, se destaca que el cambio más promisorio de tal situación solamente se producirá cuando los propios gitanos se dispongan a entender la escuela como un derecho suyo, negociando alternativas con los grupos mayoritarios.

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