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Políticas de calidad y equidad en el sistema educativo español

Authors

F. Javier MurilloSalto de línea Jesús CerdánSalto de línea Montserrat GrañerasSalto de línea Centro de Investigación y Documentación Educativa (CIDE).

Abstract

Equality and quality policies in the spanish educational system.

In this article it is analysed the equality and quality policies that have ruled the Spanish educational system in the past twenty years. It parts from two previous ideas: on the one hand, quality and equality in education are inseparable concepts and, on the other hand, the educational community as a whole is the responsible of the policy-making and of the success or failure of them. The methodology of investigation used is an analytical approach, so the policies are studied under nine key factors: duration of education, handling the diversity, school autonomy, curriculum/school autonomy, participation of the educational community and management of schools, school leadership, teachers, evaluation and innovation and research in education. The study shows the pros and cons of these elements in their contribution to achieve a quality education for everyone and the steps still needed to reach that goal.

Resumen

En este artículo se realiza un análisis de las políticas de calidad y equidad que han orientado el sistema educativo español en los últimos veinte años. Se parte de dos ideas previas: por una parte, calidad y equidad en educación son conceptos inseparables y, por otra, la comunidad educativa en su conjunto es la responsable de la puesta en marcha y del éxito o fracaso de las políticas. La metodología de indagación utilizada es el enfoque analítico, así, se estudian las políticas a partir de nueve factores clave: extensión de la educación, tratamiento de la diversidad, autonomía escolar, currículo/autonomía curricular, participación de la comunidad educativa y gestión de centros, dirección escolar, profesorado, evaluación, e innovación e investigación educativas. El estudio muestra las luces y sombras de estos elementos en su contribución a lograr una educación de calidad para todos y el camino que aún queda por recorrer para cumplir esa meta.

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