Victoria Sánchez GarcíaSalto de línea Mercedes García BlancoSalto de línea Universidad de Sevilla.
Maths teachers' trainers. A conceptual approach about their professional know-how
The specific preparation required of professionals who are dedicated to training Mathematics teachers is seldom dealt with in the specialised literature. In this paper we shall try to approach the specific know-how that professionals need to cany out the activity of training Mathematics teachers. Our study will have a dual approach. First of all we shall focus on some of the conceptual frameworks that make it possible to think about the process of becoming a teacher trainer. Then we shall try to identify our prior ideas and the incorporation of experience. Based on this, we shall try to characterise a professional activity which has as its goal the training of Mathematics teachers, in an attempt to find out what these trainers need to know as a preliminary step towards identifying the specific know-how required for their task, asking questions that are to be answered via contributions from the field of Mathematics.
La formación específica que deben poseer los profesionales que tienen como trabajo la formación de profesores y maestros en relación con las Matemáticas es un tema poco tratado en la literatura especializada. En este trabajo trataremos de aproximarnos al conocimiento específico que un profesional debe poseer para desempeñar la actividad de formador de profesores de Matemáticas. Dos ejes van a articular nuestro estudio: en primer lugar nos centraremos en algunos marcos conceptuales que posibilitan pensar sobre el proceso de llegar a ser un formador de profesores. A continuación, trataremos de identificar nuestras ideas previas e incorporación de experiencias. Basándonos en todo ello, intentaremos caracterizar una profesión que tiene por objetivo la formación de profesores de Matemáticas, en un intento de indagar sobre qué deben saber estos formadores como un primer paso para identificar componentes de conocimiento específico de su labor, y formulando cuestiones que deben ser respondidas a través de las aportaciones desde el campo de la Didáctica de las Matemáticas.