Manuel Vizuete CarrizosaSalto de línea Universidad de Extremadura.
Physical Education and the «Knowledge Area of Self-Expression Through Movement»: Professors and Curriculum
Physical education is going through one of the most complex and difficult moments of its short history nowadays. In the origin of this situation there is its own definition as an educational discipline with contents fitting education, the training of professors, and the definite location and recognition of physical education as a subject with a main educational content of the curriculum, the identity crisis of professors trapped between sport demands and pressure and their own revaluation as teachers of a quality physical education capable of answering to social demands for health and quality of life, and finally, the need of a research directed towards the very esence of the discipline so that it allows us to tune in to curriculum demands, professor´s activity, and pupil´s experiences.
La educación física se encuentra actualmente en uno de los momentos más complejos y problemáticos de su corta historia. En el origen de esta situación están su propia definición como disciplina docente con contenidos propios de educación, la formación de los profesores, la ubicación y el reconocimiento definitivo de la educación física como materia con un contenido educativo troncal y no periférico del currículum, la crisis de identidad de los profesores, atrapados entre las exigencias y la presión del deporte y su propia revalorización como enseñantes de una educación física de calidad que sea capaz de responder a las demandas sociales de salud y de calidad de vida, y finalmente las exigencias de una investigación hacia la propia esencia de la disciplina que permita sintonizar las exigencias curriculares, la actividad del profesor y las vivencias del alumno.