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The Teresian Association’s pedagogical renovation during the Francoist period

Authors

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Teresa Rabazas Romero

Carlos Sanz Simón

Sara Ramos Zamora

Universidad Complutense de Madrid

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DOI

10.4438/1988-592X-RE-2020-388-449

Abstract

Personalized teaching is a pedagogical approach that originated in France during the post-war period and spread to neighbouring countries such as Italy and Spain. It emerged in response to the crisis of identity of the subject that European totalitarianism had caused. This teaching system was introduced to Spain by the Teresian Association, which adopted it and implemented it in two educational centres in Madrid: the Padre Poveda School Group, a public centre located in a working-class neighbourhood, and the Veritas Institute, a private high school located in an upper-middle class residential area (Somosaguas). This article attempts to reconstruct how this innovative educational model, inspired by the French Jesuit Pierre Faure and developed in democratic contexts, was introduced in Spain by the Teresians during Franco’s regime. The article uses the historical–educational method, which has allowed us to find and review various handwritten, bibliographic, periodical, pictorial, and oral sources. The wealth of documentation has made it possible to triangulate all the sources before critically analysing the documents used. The results have allowed us to establish that the pedagogical model introduced in the 1960s in Madrid by the Teresian Association was very innovative, despite clashing with the educational policy, practices, and symbols of Franco’s dictatorship. Based on Christian personalism, it incorporated novel methodologies introduced by the New School movement (Freinet, Montessori, Dalton Plan, Decroly, etc.).

Keywords

personalized education, Teresian Female Association, Padre Poveda School Group, Instituto Veritas, Francoism.

Resumen

La enseñanza personalizada es una corriente pedagógica que se originó en Francia durante el contexto post bélico y se extendió a los países más cercanos como Italia y España. Surgió como una respuesta a la crisis de la identidad del sujeto que provocaron los totalitarismos europeos. La recepción y apropiación de este sistema de enseñanza en España es introducido por la Institución Teresiana, que lo integra e implementa en dos centros escolares madrileños: un centro público, el Grupo Escolar Padre Poveda, situado en un barrio de clase obrera, y una institución privada, el Instituto Veritas, ubicado en una zona residencial de clase alta (Somosaguas). Este artículo trata de reconstruir cómo se aplicó un modelo educativo innovador, inspirado en el jesuita francés Pierre Faure, generado en contextos democráticos y que fue introducido en España por las teresianas durante el régimen franquista. La metodología utilizada es el método histórico-educativo, que nos ha permitido acudir a la búsqueda y revisión de diversas fuentes manuscritas, bibliográficas, hemerográficas, iconográficas y orales. La riqueza documental ha hecho posible una triangulación de todas las fuentes para proceder al análisis crítico de la documentación manejada. Los resultados logrados nos han permitido comprobar que el modelo pedagógico introducido en la década de los sesenta en Madrid por la Institución Teresiana fue muy innovador, a pesar de que entraba en colisión con la política educativa de la dictadura franquista, sus prácticas y símbolos. Basado en el personalismo cristiano, incorporaba algunas metodologías novedosas introducidas por el Movimiento de la Escuela Nueva (Freinet, Montessori, Plan Dalton, Decroly, etc.).

Palabras clave

Educación personalizada, Institución Teresiana, Grupo Escolar Padre Poveda, Instituto Veritas, franquismo.

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