Natalia ReoyoSalto de línea Miguel Ángel CarboneroSalto de línea Luis Jorge MartínSalto de línea Universidad de Valladolid
10.4438/1988-592X-RE-2017-376-344
Adequate teaching practice is one of the key drivers for improving teaching quality and students’ academic achievement and motivation. Official reports both at local and international level highlight the importance of the figure of the teacher, and show that there is still concern about the results of Compulsory Secondary Education. However, recent researches continue to point out the need to know what currently constitutes effective teaching among the European population (Meng et al., 2015). In fact, more than 50% of the studies conducted so far have focused on American populations and on educational levels other than Secondary Education (Klassen et al., 2011). For this reason, in our study, using a multistage mixed-method analysis, teachers´ perceptions of the characteristics of effective teaching were assessed in a sample of 358 in-service and pre-service Spanish teachers of Secondary School, with the aim of identifying the characteristics, and determining their importance and interrelations in each group of participants. Results showed that the two groups agree on the eight most relevant characteristics: domain knowledge, planning and organization, classroom management and development, educational innovation, transmission of knowledge, interpersonal relationship, personal ethics, and professional commitment. In particular, in both groups, personal relationship was identified as the most important skill, whereas ethics and educational innovation were the least mentioned. The knowledge of effective teaching qualities allows us to clarify the specific domain of teaching effectiveness adapted to our culture and the educational level of Secondary Education, and also will help with the development of new and appropriate assessment instruments and future intervention programs that to meet educational challenges.
Teacher effectiveness; perceptions; secondary education; Spain/Spanish teachers; in-service teachers; pre-service teachers
La adecuada práctica docente es una de las claves para la mejora de la calidad de la enseñanza, el rendimiento y motivación del alumnado. Informes oficiales a nivel nacional e internacional destacan la importancia de la figura del profesor, y muestran como aun existe preocupación ante los resultados obtenidos en Educación Secundaria Obligatoria (ESO). Sin embargo, investigaciones recientes siguen señalando la necesidad de conocer qué se entiende por profesor eficaz, hoy en día y entre la población europea (Meng, Muñoz, y Wu, 2015). La evidencia muestra que más del 50% de los estudios realizados hasta el momento han focalizado su atención en poblaciones Americanas y en niveles educativos diferentes a Educación Secundaria (Klassen, Tze, Betts, y Gordon, 2011). Por ello en el presente estudio, a partir de un análisis multietapa de método mixto, se examinó las percepciones sobre las cualidades del profesor eficaz de 358 profesores y futuros profesores españoles de Educación Secundaria, con el objetivo de identificar las categorías de eficacia docente en la ESO, y conocer como éstas se organizan e interrelacionan entre ambos grupos de participantes. Los resultados mostraron que ambos grupos coinciden destacar ocho categorías: conocimientos en el dominio; planificación y organización; gestión y desarrollo de las clases; innovación educativa; transmisión de conocimientos; relación interpersonal; ética personal; y compromiso profesional. En concreto, se ha identificado en ambos casos que las relaciones personales son las competencias más destacadas, mientras que la ética e innovación educativa son las que obtienen menores tasas de mención. Conocer esta doble percepción de eficacia docente, clarifica la especificidad del dominio de eficacia docente adaptado a nuestra cultura y al nivel educativo de ESO, y facilita la futura construcción de nuevos y adecuados instrumentos de evaluación y programas de formación continua e inicial, que ayuden a dar respuesta a los nuevos desafíos educativos.
Eficacia docente; percepciones; educación secundaria; España/profesores españoles; profesores en activo; futuros profesores