Javier Gil FloresSalto de línea Universidad de Sevilla
10.4438/1988-592X-RE-2016-373-322
Teacher self-efficacy is one of the main factors associated with professional performance of teachers, quality of teaching and learning outcomes achieved by students. In this paper we have analyzed the efficacy of Spanish science teachers and their relation to other features of the teacher and the environment in which they teach. We used data from the 2013 study TALIS (Teaching and Learning International Survey) promoted by the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD). The Spanish sample amounted to 3422 teachers, of whom 590 teach science subjects. We have described the perceived self-efficacy in this group of science teachers, we compare the means obtained in efficacy variables for teaching science and other subjects, and we have identified the variables that contribute most to explain the sense of efficacy in three domains: classroom management, teaching, and student engagement. To do this we have calculated the correlations between teacher self-efficacy and other variables, and we have applied a regression analysis with more than one dependent variable, by using a general linear model (GLM) multivariate. The results show higher levels of selfconfidence for teaching and lower levels in self-confidence for student involvement. The most significant variables in explaining self-confidence have proved to be cooperation between teachers, perceived climate of discipline in the classroom, professional development needs in the areas of science and teaching, and constructivist beliefs. However, the predictors behave differently depending on the type of efficacy intended to explain. From the results, some proposals have been made towards the improvement of teaching self-efficacy to science teachers.
Secondary school; science education; teacher self-efficacy; school context, TALIS study
La autoeficacia docente es uno de los principales factores asociados al desempeño profesional de los profesores, a la calidad de su enseñanza y a los resultados de aprendizaje logrados por los estudiantes. En este trabajo hemos analizado la autoeficacia del profesorado español de ciencias y su relación con otras características del profesor y del contexto en que imparte docencia. Se han utilizado datos obtenidos en el estudio TALIS 2013 (Teaching and Learning International Survey) promovido por la OCDE. La muestra española ascendió a 3422 profesores, de los cuales 590 imparten asignaturas de ciencias. Hemos descrito la autoeficacia percibida por este colectivo de docentes de ciencias, comparando las medias obtenidas en las variables de autoeficacia para el profesorado de ciencias y de otras materias, y hemos identificado las variables que en mayor medida contribuyen a explicar el sentido de autoeficacia en tres dominios: el manejo de la clase, la enseñanza y la implicación del alumnado. Para ello, calculamos las correlaciones entre las variables de autoeficacia docente y el resto de las variables, y se ha aplicado un análisis de regresión con más de una variable dependiente, usando un modelo lineal general (MLG) multivariado. Los resultados obtenidos muestran mayores niveles en autoconfianza para la enseñanza y menores en la autoconfianza para la implicación del alumnado. Las variables más relevantes en la explicación de la autoconfianza han resultado ser la cooperación entre el profesorado, la percepción sobre el clima de disciplina en el aula, las necesidades de desarrollo profesional en las materias de ciencias y en su enseñanza, y las concepciones constructivistas. No obstante, los predictores se comportan de diferente modo en función del tipo de autoeficacia que se pretenda explicar. A partir de los resultados obtenidos, se formulan algunas propuestas para la mejora de la autoeficacia docente en el profesorado de ciencias.
Educación secundaria, enseñanza de las ciencias, autoeficacia del profesor, contexto escolar, estudio TALIS.