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Performance of first year university students in the speaking tasks of a simulated University Entrance Examination

Authors

Jesús García LabordaSalto de línea Universidad de Alcala

Gloria Luque AgullóSalto de línea Universidad de Jaén

Ana Isabel MuñozSalto de línea Universidad Católica de Ávila

Margarita BakievaSalto de línea Universidad de Valencia

DOI

10.4438/1988-592X-RE-2015-369-292

Abstract

The debate over the Foreign Language Test (English) in the University Entrance Examination (PAU) has become a critical issue in the Spanish Educational system. Despite the Ministry of Education’s interest in changing a test that has its strong emphasis on reading, writing and grammar but a general negligence towards listening and speaking, limited changes have been done by the regional administrations. This absence of evaluation of oral aspects in the exam may lead to a disregard for those aspects in the last levels of the educational process and, subsequently, low competence levels in oral language. To test the oral competence of high school graduates, a set of speaking tasks were designed and delivered to 169 first semester students from three different Spanish universities who had recently taken the PAU to observe their speaking. Results showed that the large majority of the students in the research have a B1 with an enormous percentage of students in the A1-A2 band. These results do not significantly differ from a previous study from the Ministry of Education and show the need to include speaking tasks in the University Entrance Examination or the future High School graduation diploma. Qualitative studies also suggested that the way to deliver the tasks and the testing approach could possibly have aneffect on the students’ performance.

Keywords

Testing; oral competence; Common European Framework for modern languages (CEFR); impact; comparative studies.

Resumen

El debate sobre la Prueba de idiomas (inglés) en el Examen de Acceso a la Universidad (PAU) se ha convertido en un tema crítico en el sistema educativo español. A pesar del interés del Ministerio de Educación en el cambio de una prueba que tiene su fuerte énfasis en la lectura, la escritura y la gramática, sino una negligencia general hacia la comprensión y expresión oral, las administraciones regionales han hecho pocos cambios. El hecho de no evaluar los aspectos orales en la prueba puede disminuir la importancia que estos aspectos reciben en los últimos niveles del ámbito educativo, y por ende, en el nivel oral de los alumnos. Para comprobar la competencia oral de los egresados de la escuela secundaria, un conjunto de tareas de habla fueron diseñadas y administradas a 169 estudiantes de primer semestre de tres universidades españolas diferentes que habían realizado recientemente el PAU para observar su competencia oral. Los resultados mostraron que la gran mayoría de los estudiantes en la investigación tienen un nivel B1 con un enorme porcentaje de estudiantes en el nivel A1- A2. Estos resultados no difieren significativamente de un estudio previo del Ministerio de Educación y muestran la necesidad de incluir las tareas que hablan en la Prueba de Acceso a la Universidad o el Examen Final de Bachillerato. Los estudios cualitativos también sugirieren que la forma de realizar las tareas y el enfoque de las pruebas podría tener un efecto sobre el rendimiento de los estudiantes

Palabras clave

Exámenes; competencia oral; Marco Común Europeo para las lenguas modernas (MCER); impacto; estudios comparativos.

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