María Novo VillaverdeSalto de línea María José Bautista-Cerro Ruiz Salto de línea Universidad Nacional de Educación a Distancia. Facultad de Educación. Madrid, España.
10.4438/1988-592X-RE-2012-358-176
Analysis of the Prevalence of Environmental Education for Sustainable Development in Spanish Scientific Journals
This study focuses on analyzing the prevalence of environmental education for sustainable development in eight of the main scientific journals on education published in Spain between 2001 and 2010. In doing so, the study seeks to offer a diachronic view of scientific productivity in this sphere, to conduct a quantitative and qualitative analysis of the data obtained and, lastly, to produce information that could be used by the scientific community interested in this movement in education. A two-stage approach was applied to the research process. In the first stage of the study, all the issues and articles of the selected scientific journals were reviewed in order to identify the articles focussing on environmental education and sustainable development. Afterwards, the research process applied a scientometric analysis for the quantitative analysis, which enabled a differentiated diachronic view of the published articles to be taken. The use of this method to quantify the analyzable bibliographic information made it possible to identify the main research groups working with environmental education in Spanish universities. Subsequently, in a second qualitative phase, the study focussed on analyzing text content, obtaining information about the topics of interest and the trends displayed by the different lines of work. The results made it possible to detect the productivity of environmental education for sustainable development in the outlined scientific sphere as well as the shortcomings and weaknesses that ought to be addressed. In the light of the study’s findings, it may be said that this sphere is firmly established in the academic community, with a maturity that consolidates it as a line of research in several Spanish universities. In terms of weaknesses, the study detected a lack of dissemination of experience in good practices and a lack of empirical and applied research, a pursuit that the authors think should be encouraged.
Environmental education, sustainable development, scientometric analysis, content analysis, scientific journals, quantitative analysis, qualitative analysis.
Este estudio analiza la incidencia de la educación ambiental para el desarrollo sostenible en ocho de las principales revistas científicas sobre educación que se publican en nuestro país, durante el período 2001-10. Se pretende con ello ofrecer una visión diacrónica de la productividad científica sobre este ámbito, analizar cuantitativa y cualitativamente los datos obtenidos y, finalmente, generar una información que la comunidad científica interesada en este movimiento educativo pueda utilizar. El proceso investigador se ha abordado en dos etapas. En una primera fase, se ha procedido a revisar todos los números y artículos de las revistas seleccionadas, para identificar los artículos centrados en la educación ambiental y el desarrollo sostenible. Seguidamente, el proceso investigador se ha centrado en el análisis cientimétrico, que permite establecer una visión diacrónica diferenciada de los artículos publicados. Utilizando este método para la cuantificación de la información bibliográfica que se analizaba, se han podido identificar los principales grupos de investigación en universidades españolas sobre estos temas. Posteriormente, en un segundo nivel de carácter cualitativo, centrado en el análisis de contenido de los textos a partir de conceptos incluyentes, se ha obtenido información sobre los temas de interés y las tendencias que muestran las distintas líneas de trabajo. Los resultados permiten detectar la productividad de la educación ambiental para el desarrollo sostenible en el ámbito científico acotado, así como las carencias y debilidades que sería necesario suplir. El estudio permite hablar de un ámbito bien asentado en la comunidad académica, con una madurez que lo consolida como línea de investigación en varias universidades españolas. Respecto a las debilidades, se ha detectado una falta de difusión de experiencias de buenas prácticas y de investigaciones empíricas y aplicadas, cuestión que, entendemos, debe ser alentada.
Educación ambiental, desarrollo sostenible, análisis cientimétrico, análisis de contenido, revistas científicas, análisis cuantitativo, análisis cualitativo.