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Modelos socioconstructivistas y colaborativos en el uso de las TIC en la formación inicial del profesorado

Authors

Enrique Javier Díez Gutiérrez Salto de línea Universidad de León. Facultad de Educación. Departamento de Didáctica General, Específicas y Teoría de la Educación. León, España.

DOI

10.4438/1988-592X-RE-2011-358-074

Abstract

Socio-constructivist and Collaborative Models in the Use of icts in Initial Teacher Education

The teaching scene is increasingly distinguished by the juxtaposition of learning spaces that combine the face-to-face with the virtual. In order to respond to these new scenarios and seriously talk about an improvement of teaching quality, just equipping classrooms with computer systems is not enough. It is above all necessary to rethink the use of ICTs (Information and Communication Technologies) from new pedagogic perspectives. The role of the teaching staff is crucial in this sense. icts can be used by teaching staff while preserving a traditional pedagogic model, or they can be used in an innovative way to respond to the challenges of today’s society. In this choice, what training teachers receive is a telling factor; the teaching and learning models teachers experience during their own training are the models they tend to apply afterwards in their educational practice. That is why future teachers’ initial training in the use and application of socio-constructivist and collaborative models of ICTs is of crucial importance. This article describes research into how teachers-in-training at the University of León assess the use of WebQuests and wikis as teaching and learning strategies integrated into a data-handling environment such as Moodle and the teaching and learning models involved in Moodle use. The results of survey questionnaires, interviews and discussion groups are presented to provide a perspective on the Moodle platform and the pedagogic models implemented in the Moodle environment, powered by the use of WebQuests and wikis (which are also free software tools of a largely collaborative nature). The conclusions reveal the repercussions in terms of change and innovation that this kind of blended learning has for the training of tomorrow’s teachers.

Keywords

Teacher training in information and communication technologies, educational innovation, Moodle, wiki, WebQuest, socio-constructivism, collaborative learning, educational technology.

Resumen

Cada vez más, el escenario de docencia está caracterizado por la yuxtaposición de espacios de aprendizaje que combinan lo presencial con lo virtual. Pero no basta con dotar las aulas de sistemas informáticos para dar respuesta a esta nueva realidad y hablar de una mejora de la calidad educativa. Hace falta, sobre todo, repensar la utilización de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) desde nuevas perspectivas pedagógicas. En este sentido, es crucial el papel del profesorado. El profesorado puede utilizar las tic manteniendo un modelo pedagógico tradicional, o bien puede hacerlo de forma innovadora para responder a los desafíos de la sociedad actual. La formación que recibe el profesorado condiciona poderosamente esta opción: los modelos de enseñanza y aprendizaje que experimentan en su formación son los que posteriormente tienden a aplicar en su práctica educativa. De ahí la importancia del período inicial de formación docente del futuro profesorado en el uso y aplicación de modelos socioconstructivistas y colaborativos de las TIC. Este artículo describe la investigación llevada a cabo sobre la valoración que el profesorado en formación en la Universidad de León realizó respecto al uso de las webquest y las wikis como estrategias docentes y de aprendizaje integradas en un gestor de contenidos como Moodle y respecto a los modelos de enseñanza y aprendizaje que su utilización suscita. Los resultados de los cuestionarios, entrevistas y grupos de discusión que se presentan facilitan una visión de las características de la plataforma Moodle, así como de los modelos pedagógicos que se desarrollan en este entorno potenciado por el uso de las webquest y las wikis, herramientas también de software libre de carácter esencialmente colaborativo. Las conclusiones presentan las repercusiones de cambio e innovación que esta enseñanza blended-learning supone en la formación docente del futuro profesorado.

Palabras clave

Formación del profesorado en TIC, innovación educativa, Moodle, wiki, webquest, socioconstructivismo, aprendizaje colaborativo, tecnología educativa.

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