Patricia Mata BenitoSalto de línea Belén Ballesteros VelázquezSalto de línea UNED. Facultad de Educación. Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación I. Madrid, España.
10.4438/1988-592X-RE-2012-358-181
Cultural Diversity, School Effectiveness and School Improvement: Encounters and Divergences
Reflection on educational actions should be based upon two main questions: what our students are like and what goals we intend to reach. To reflect on what our students are like and how they learn leads us to emphasize the idea of diversity as a norm that helps us to appreciate each student’s singularity. School, however, far from recognizing cultural diversity, usually addresses its practices to specific groups which are characterized in an essentialist manner, thus helping to reproduce the social hierarchy. Students are assigned to different groups from which different results are expected. As school counts among its main objectives the goals of equal opportunities and educational success for all, we face a difficult paradox that implies that there is a need to improve school processes in order to attain quality and equity at the same time. The Effective School Improvement movement seeks to gain a better knowledge of what kinds of improvements schools need in order to reach these goals and how to implement those improvements. The movement is based on two earlier approaches (Effective School and School Improvement), whose merging is discussed in this paper. The authors argue that some of the as-yet-unresolved basic divergences and the impact of the international comparison of educational results have combined to foster two lines of research that are different and very difficult to integrate. One line has to do with developing methodologies to measure school efficacy, while the other deals particularly with improving democracy in schools and reflecting collectively about the purposes and functions of compulsory education. In line with the latter approach, this article challenges the concept of “added value”, holding that it is the wrong concept for understanding diversity. The article proposes recovering the intercultural approach as the baseline for improving schools.
Cultural diversity, effective school improvement, effective school, school improvement, intercultural education, educational goals, quality and equity.
La reflexión sobre la acción educativa debe plantearse desde dos consideraciones básicas: cómo es nuestro alumnado y qué propósitos pretendemos alcanzar con dicha acción. Reflexionar sobre cómo son nuestros alumnos, cómo aprenden, nos lleva a destacar la idea de diversidad como norma que nos ayude a apreciar la singularidad de cada uno. Lejos de manejar una idea comprometida con el reconocimiento de la diversidad cultural, la escuela suele limitar su práctica educativa a la formación de grupos específicos, definidos con características que los reducen y cuya valoración reproduce la jerarquía social. Los alumnos son adscritos a grupos de los que se esperan resultados diferenciados. Dado que entre los principales objetivos de la escuela se encuentran el logro de la igualdad de oportunidades y la garantía del éxito escolar, nos encontramos ante una difícil paradoja que obliga a mejorar los procesos escolares para alcanzar la calidad y la equidad. El movimiento de mejora de la eficacia escolar trata de aportar conocimiento sobre qué mejoras son necesarias en las escuelas para alcanzar estos objetivos y sobre cómo hacerlas. Parte de dos nociones previas, la eficacia escolar y la mejora de la escuela, cuya convergencia se discute en este trabajo. En él se argumenta que algunas divergencias de base no resueltas, unidas al impacto de los procesos de internacionalización y comparación de los resultados educativos, han dado lugar al avance de dos líneas de investigación muy distintas y de difícil integración: una orientada al desarrollo de métodos para medir la eficacia y otra que se ocupa de manera crítica de la mejora democrática de la escuela, así como de la necesaria reflexión colectiva sobre los fines y las funciones de la Educación Obligatoria. En línea con esta última, cuestionamos la noción de «valor añadido» como inadecuada para comprender la diversidad y planteamos la necesidad de recuperar las bases del enfoque intercultural como marco para la mejora de la escuela.
Diversidad cultural, mejora de la eficacia escolar, eficacia escolar, mejora de la escuela, educación intercultural, fines educativos, calidad y equidad.