Eugeni Garcia AlegreSalto de línea Departament d’Ensenyament. Generalitat de Catalunya. Barcelona, España.Salto de línea Salto de línea Marta del Campo CasalsSalto de línea Institut Forum 2004. Sant Adrià del Besòs. Barcelona, España
10.4438/1988-592X-RE-2012-EXT-213
Is Co-responsibility a Successful Strategy?
The aim of this article is to review the present model of governance in education, develop a proposal based on co-responsibility, describe (within the framework of the proposal) the application of the Catalonia School Autonomy Plan, evaluate the results and provide conclusions. The article is divided into four parts. The first points out signs that bureaucracy has reached the end of its road as the dominant model of public governance in education; it has been outweighed by the need to improve students’ educational success in line with EU objectives. The second part submits an alternative approach based on co-responsibility. The approach factors in the development of mainstream ideas in public management theory and accumulated experience in public policies and in the management of education at the system- wide level and the individual school level. The proposed approach incorporates the autonomy of schools, distributed pedagogic leadership, the programme contract, strategic planning, self- assessment and accountability. The third part presents the experimental plan that has been running in Catalonia since 2005, which goes by two names, the School Autonomy Plan (PAC) and the Plan to Improve the Quality of Schools (PMQCE). This plan is in alignment with the proposed model of education management based on co-responsibility. Management of the change, the plan’s characteristics and stages, the contents of the co-responsibility agreement, the information system for monitoring the plan and accountability are briefly explained. The fourth part uses the available data to evaluate the development and implementation of the plan by the Education Department, the degree of plan implantation and the improvements observed in participating schools. Certain lines of research are proposed for better implementation of the co-responsibility model.
Co-responsibility, school autonomy, equal education, contract programme, strategic planning, leadership, accountability
La finalidad de este artículo es revisar el actual modelo de gestión pública en educación, elaborar una propuesta basada en la corresponsabilidad y describir, enmarcada en esta propuesta, la aplicación del Plan de Autonomía de Centros de Cataluña, valorar los resultados obtenidos y aportar conclusiones. El artículo se estructura en cuatro partes. La primera muestra los indicios de agotamiento de la burocracia como modelo dominante actual de la gestión pública en educación, pues al fin y al cabo, queda sobrepasado por la necesidad de mejorar el éxito educativo de los alumnos de acuerdo con los objetivos de la UE. La segunda parte presenta una propuesta alternativa basada en la corresponsabilidad, que tiene en cuenta la evolución de las principales corrientes de la teoría de la gestión pública, así como la experiencia acumulada en políticas públicas y en la gestión de la educación por lo que respecta al sistema educativo y al centro docente. La propuesta incorpora la autonomía de los centros, el liderazgo pedagógico y distribuido, el contrato programa, la planificación estratégica, la autoevaluación y la rendición de cuentas. La tercera parte presenta el plan experimental desarrollado en Cataluña desde el año 2005 y que se denomina Plan de Autonomía de Centros (PAC) o Plan para la Mejora de Calidad de los Centros Educativos (PMQCE). Este plan está alineado con la propuesta teórica de un modelo de gestión para la educación basado en la corresponsabilidad. Se explica brevemente la gestión del cambio, las características del plan, sus fases, el contenido del acuerdo de corresponsabilidad, el sistema de información para monitorizar el plan y rendir cuentas. La cuarta parte, con los datos disponibles, evalúa el desarrollo y aplicación del plan por parte del departamento de educación, el nivel de aplicación de los planes y las mejoras observadas en los centros docentes participantes y, por último, propone líneas de investigación que permitan mejorar la aplicación del modelo de corresponsabilidad.
Corresponsabilidad, autonomía de centro, equidad, contrato programa, planificación estratégica, liderazgo, rendición de cuentas.