Daniel Anaya NietoSalto de línea Juan Carlos Pérez-GonzálezSalto de línea José Manuel Suárez RiveiroSalto de línea UNED. Facultad de Educación. Departamento MIDE II. Madrid, España
10.4438/1988-592X-RE-2011-356-053
School Counselor’s Training Domains from the Practitioners’ Point of View
This study explores educational guidance practitioners’ opinions about the importance of diverse training areas in preparing highly competent school counsellors. It focuses also on the training needs currently felt by these professionals. The study is based on a nationwide Spanish sample composed of 568 educational guidance practitioners currently working at the pre-school, primary school, compulsory secondary school and non-compulsory secondary school levels. The data collection tool is a new instrument specifically designed for this study, the Counsellors’ Training Needs Scale. Correlation analysis, factor analysis, descriptive statistics and mean differences are employed in data analysis. According to our results, practitioners assign the greatest importance to the training domain of the treatment of diversity (i.e., an approach to teaching that pays attention to how to address students’ individual differences and cultural diversity), mainly the specific training domains of treatment of students with behavioural problems, treatment of students with mental, sensorial or motor skill disorders and treatment of immigrant students. Likewise, in order to prepare highly competent school counsellors, practitioners also appreciate the importance of the following training domains: guidance of learning and personal development; family counselling; occupational guidance; methods and resources for educational diagnosis; and programme design, application and evaluation. The training needs currently demanded by practitioners basically focus on the treatment of diversity, with special emphasis on students with behavioural problems and immigrant students with no knowledge of Spanish. The results highlight the priorities to be followed in order to design undergraduate education programmes for school counsellors within the framework of the European Higher Education Area (EHEA) and to offer continuing education plans that answer these professionals’ training needs.
Counsellor training, undergraduate education, continuing education, career development, educational counselling, school guidance, school counsellor.
Este estudio está dirigido a conocer la opinión de los orientadores en ejercicio acerca de la importancia que conceden a distintas áreas formativas para preparar orientadores altamente competentes en su trabajo y, también, a conocer las necesidades formativas que estos profesionales sienten en la actualidad. En cuanto a la metodología, se ha contado con una muestra incidental de 568 orientadores, actualmente trabajando en las etapas educativas de infantil, primaria, secundaria y bachillerato, distribuidos por toda la geografía nacional. La información se ha recogido mediante la Escala de Necesidades Formativas de los Orientadores, construida al efecto, y para su análisis se han empleado técnicas correlacionales, de análisis factorial, estadísticos descriptivos y diferencias de medias. Los resultados indican que los orientadores conceden la mayor importancia a la formación en atención a la diversidad, en concreto a la formación para la atención de alumnos con problemas de conducta, de alumnos con deficiencia mental, sensorial o motora, y de alumnos inmigrantes. También, con el fin de preparar orientadores altamente competentes, consideran importante la formación en orientación del aprendizaje y del desarrollo personal, en orientación familiar, y en orientación profesional, así como la formación en metodología y recursos del diagnóstico educativo, y la formación para el diseño, la aplicación y la evaluación de programas. Respecto de las necesidades formativas que ellos sienten en este momento, estas, fundamentalmente se centran en la atención a la diversidad, sobre todo en lo que se refiere a la atención de alumnos con problemas de conducta y de alumnos inmigrantes sin conocimientos de español. Los resultados informan sobre las prioridades a atender en el diseño de la formación inicial de los orientadores en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES), y en la adecuación de la oferta de formación continua a las demandas de los propios profesionales de la orientación educativa.
Formación del orientador, formación inicial, formación continua, desarrollo profesional, orientación educativa, orientación escolar, orientador escolar