Teresa González PérezSalto de línea Universidad de La Laguna. Facultad de Educación. Departamento de Historia y Filosofía de la Ciencia, la Educación y el Lenguaje. La Laguna, Tenerife, España.
10.4438/1988-592X-RE-2011-356-046
Education and Borders. The Fight of María Sánchez Arbós for Educational Renovation in the Canary Islands (1920-1925)
María Sánchez Arbós is regarded as a progressive teacher who tried to change teaching by following an agenda of renovation and an active methodology. She belonged to the group of Spanish innovators who, inspired by the ideas of the Free Institution of Teaching, fostered a profound change in the educational model of their day and broke with traditional teaching practices. After graduating from the Advanced Teaching School and earning hands-on teaching experience, Sánchez Arbós began the work of teaching, guided by master teacher Manuel Bartolomé Cossío. This article follows her path during her career in the Canary Islands between 1920 and 1925, during a period of required teaching in the Standard School for Teachers. In order to achieve our objective, we used the historic method of research with certain hermeneutical and epistemological limitations. We consulted the historic archives of the former Standard School for Women Teachers and the Canary Island Secondary School, checking the official documents kept there. We also used secondary sources after conducting research in other libraries and newspaper libraries, analyzing the various published works on Sánchez Arbós’ thought and teaching activity and her autobiography, Mi Diario. After reviewing the results, we found that her teaching included the introduction of new educational methods that were previously untried in the islands. Besides teaching new teachers, she was the first secondary school and university teacher in the Canary Islands. Since she understood the educational reality, she sought solutions to teaching problems and worked to lift her students from the ignorance of a region historically dominated by local political bosses and a high illiteracy rate. Her application of educational renovation placed her in direct opposition to the traditional methods that ignored the goals of the new school.
María Sánchez Arbós, educational renovation, educational intervention, Free Institution of Teaching, teacher, school, students, illiteracy, bossism, fight.
A María Sánchez Arbós se la identifica como una profesora de signo progresista, que intentó cambiar la educación siguiendo un ideario renovador y una metodología activa. Forma parte de la pléyade de innovadores españoles que, imbuidos por las ideas de la ILE, propiciaron un profundo cambio en el modelo educativo vigente y una ruptura con las prácticas didácticas tradicionales. Egresada de la Escuela de Estudios Superiores del Magisterio y con experiencia docente en el Instituto-Escuela emprendió la tarea de enseñar, guiada por el magisterio de Manuel Bartolomé Cossío. En este trabajo de investigación pretendemos seguir su huella durante su estancia profesional en Canarias, entre los años 1920 y 1925, a través de su destino docente obligado en la Escuela Normal de Maestras. Para lograr nuestro objetivo hemos utilizado el método de investigación histórico con ciertos límites de carácter hermenéutico y epistemológico. Rastreamos los archivos históricos de la antigua Escuela Normal de Maestras y del Instituto de Canarias, consultando la documentación oficial que allí se custodia. También hemos empleado fuentes secundarias indagando en bibliotecas y hemerotecas, analizando las diversas obras editadas referidas a su pensamiento y actividad profesional, así como su relato autobiográfico Mi diario. De los resultados obtenidos constatamos que en su magisterio fue introductora de nuevas metodologías didácticas, desconocidas hasta aquel entonces, en la educación insular. Además de enseñar a las aspirantes a maestras fue la primera profesora del instituto y de la Sección Universitaria de Canarias. Conocedora de la realidad educativa buscó soluciones para sortear dificultades didácticas y sustraer de la ignorancia a sus alumnas y alumnos en una región históricamente dominada por el caciquismo, que contaba con elevados índices de analfabetismo. La aplicación de la renovación pedagógica la enfrentó con los usuarios de la pedagogía tradicional que ignoraban los avances que propulsaba la escuela nueva.
María Sánchez Arbós, renovación pedagógica, intervención educativa, Institución Libre de Enseñanza, maestra, escuela, alumnos, analfabetismo, caciquismo, lucha