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¿Qué experiencias manifiestan los futuros maestros sobre las clases de ciencias? Implicaciones para su formación

Authors

Josep Bonil GargalloSalto de línea Conxita Màrquez Bargalló Salto de línea Universitat Autònoma de Barcelona. Dep. de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals. Barcelona, España.

DOI

10.4438/1988-592X-RE-2011-354-007

Abstract

What science class experiences do future teachers report? Implications for science teacher education

This paper aimed to explore the experiences of two groups of primary school teachers-in-training in connection with the experimental science classes they took during their own schooling, in order to obtain precise information with an eye to redesigning the programme of the «Teaching science» course. A descriptive study is presented involving a sample of 66 students. First of all, the data obtained is classified in fields (conceptual, attitudinal and ideological) and, within each field, in themes. Then the data are analysed statistically using either the SPSS v.14 programme, which applies the chi-square test (÷2), or the likelihood ratio (LR), Kendall’s Tau-b statistic and multiple correspondence analysis. The conclusions show that future teachers leave scientific training behind as they progress through their academic careers. Two high correlations are observed: one between positive attitudes towards science and the functionality and significance of what is learnt, and another between negative attitudes and reproductive activities completed. Three types of students are identified: those who make no reference to conceptual aspects in their opinions; those who associate a transmissive teaching model with negative emotions; those who centre their reflection on activities performed throughout their education. Some suggestions are made for designing initial teacher-training programmes in the field of experimental science. These suggestions help overcome the obstacles thrown up by the educational experience of future teachers. The authors stress the need to favour a change in the way teachers-to-be feel, think and act in relation to scientific knowledge. The importance of establishing links between practicum periods in primary schools and the formats of university classes is discussed. Lastly, it is stated that there is a need to define programmes that make the relationship between the conceptual, attitudinal and ideological fields focal points of teacher training.

Keywords

Science education, higher education, teacher-training programmes, teaching students.

Resumen

El presente trabajo tiene como finalidad conocer las experiencias de dos grupos de alumnado de Magisterio, especialidad Educacion Primaria, en relacion a las clases de ciencias experimentales recibidas a lo largo de su escolaridad para tener informacion rigurosa que permita redisenar el programa de la asignatura de Didactica de las Ciencias. Se presenta un estudio descriptivo realizado sobre una muestra de 66 alumnos. En primer lugar los datos obtenidos se clasifican en ambitos (conceptual, actitudinal e ideologico) y, dentro de cada ambito, en tematicas. Seguidamente se tratan estadisticamente utilizando el programa SPSS v.14, con el que se aplica el Test de Chi-cuadrado (ƒÔ2) o Razon de Verosimilitud (RV), el estadistico tau_b de Kendall y un analisis de correspondencias multiples. Las conclusiones obtenidas establecen que los futuros maestros abandonan su formacion cientifica a medida que van avanzando en su itinerario academico. Se observan dos correlaciones altas entre las actitudes positivas hacia la ciencia y la funcionalidad y significatividad del aprendizaje recibido; y entre las actitudes negativas y las actividades de carácter reproductivo realizadas. Se identifican tres tipos de alumnado: aquellos que no hacen referencia a aspectos conceptuales en sus opiniones; aquellos que asocian un modelo didáctico transmisivo con emociones negativas; los que centran su reflexión en las actividades realizadas a lo largo de su formación. Finalmente se proponen algunas orientaciones para diseñar programas de la asignatura de Didáctica de las Ciencias Experimentales Se incide especialmente en la necesidad de favorecer un cambio en la concepción de ciencia del alumnado. Se aborda la importancia de establecer vínculos entre los periodos de prácticas en las escuelas de Educación Primaria y los formatos de las clases universitarias. Por último se presenta la necesidad de definir programas que tomen como ejes de la formación de maestros la relación entre los ámbitos conceptual, actitudinal e ideológico.

Palabras clave

Educación científica, Educación Superior, programas de formación de docentes, estudiantes de Magisterio.

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