Carmen Benso CalvoSalto de línea Universidad de Vigo. Facultad de Ciencias de la Educación. Departamento de Análisis e Intervención Psicoeducativa. Ourense, España.
Professional secondary education teacher training in Spain in the early 20th century: projects, debates and influencesSalto de línea Salto de línea High School education reforms undertaken in many European countries in the transition between the 19th and the 20th Centuries involved new teacher-training strategies based on the general belief that a deep High School education reform would not be possible without an appropriate teacher-training scheme. In this field, attention was focused on the German system, since Germany, as other Central European countries, had for long paid attention to the pedagogical education of High School teachers with high success. In Spain, this idea was advocated by the Institución Libre de Enseñanza (ILE) as part of its High School education reform strategy, and by a small minority of teachers who, although not sharing all the ILE reform premises, agreed with the Institution on the urgent need to provide pedagogical training to High School education teachers. This paper reviews the self-criticism of this small group of teachers regarding their own profession, and some of their most relevant proposals and initiatives on the professional training of High School education teachers in the first decades of the 20th Century, in the framework of the reform atmosphere of the time. Among teachers’ contributions, two cases deserve special mentioning. First that of Psychology Professor Eloy Luis André, who drew up a profiled High School teacher-training project linked to the access to the profession. Second, that of the group of teachers publishing in the Revista de Segunda Ensañanza, the first professional journal of High School teachers, and particularly that of the journal’s Director and main promoter José Rogelio Sánchez. The journal was a publication with a clear pedagogical purpose, which contributed both to the creation of a favourable opinion about the theoretical and practical pedagogical training of High School teachers and to the spreading of new teaching practices among the official teaching force, thus enabling their effective practical training.
History of education, history of teachers, history of High School education; history of High School education in Spain; history of High School education teachers; history of High School education teachers in Spain; professional training of High School education teachers in Spain; High School education teachers; teacher training plans.
Las reformas de la segunda enseñanza emprendidas por muchos países europeos en el tránsito del siglo XIX al XX, llevaron incorporadas nuevas estrategias de formación del profesorado que respondían al convencimiento general de que no era posible realizar una reforma profunda de la segunda enseñanza sin la conveniente formación profesional del profesorado. Las miradas, en este sentido, se enfocaban hacia el mundo alemán puesto que era Alemania y los países centroeuropeos los que desde atrás venían cuidando la preparación pedagógica del profesorado con gran éxito. En España, esa misma idea fue sostenida por el grupo institucionista y por una minoría del profesorado de los institutos que, sin compartir todos los presupuestos de reforma de la Institución Libre de Enseñanza, coincidieron en la urgente necesidad de la formación pedagógica del profesorado de segunda enseñanza. En este artículo se analiza la autocrítica que realiza de su profesión este reducido grupo de profesores y algunas de sus propuestas e iniciativas más interesantes sobre la formación profesional del magisterio secundario en las primeras décadas del siglo XX, dentro del clima reformista que se está viviendo en la época. Entre las contribuciones del profesorado se destaca, por un lado, la del catedrático de Psicología Eloy Luis-André que elabora un perfilado proyecto de formación del profesorado de Secundaria vinculado al ingreso en la profesión y, por otro, la del grupo de profesores que colabora en la Revista de Segunda Enseñanza –primera revista profesional del profesorado de segunda enseñanza–, con su Director y principal impulsor José Rogelio Sánchez, una publicación con clara intencionalidad pedagógica, desde la que se contribuye a crear un clima de opinión favorable a la formación pedagógica inicial, teórico-práctica, del profesorado de Secundaria, así como a divulgar las nuevas prácticas docentes entre el colectivo docente oficial, colaborando, de este modo, a su efectiva formación en ejercicio.
Historia de la educación, historia del profesorado, historia de la segunda enseñanza, historia de la segunda enseñanza en España, historia del profesorado de segunda enseñanza, historia del profesorado de segunda enseñanza en España, formación profesional del profesorado de segunda enseñanza, planes de formación docente.