Miguel Ángel Broc CaveroSalto de línea Universidad de Zaragoza. Facultad de Educación. Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Zaragoza, España.
An assessment research of the Support, Orientation and Reinforcement Program efficacy in compulsory Secondary Education pupilsSalto de línea Salto de línea The Support Program to High Schools in the preferential educative attention areas is included into the PROA Plan (Programs of reinforcement, Orientation and Support) of MECD (Sport, Culture and Education Ministry- 2002, 2006), and intends to cope with the related needs to the students’ socio-cultural environment through a whole support programs to the educative Centers. This Plan has been carried out in the IES “El Portillo” of Zaragoza (Spain) in the academic course 2006-2007. The present research does not deal with the design and development of the Plan but with their evaluation and efficiency. In this study we analyze and asses the effects of implementation program in 45 students, although the total number of pupils was 218 (including control groups) of junior high school (12-13 years old) that were selected and assigned with uncertain method to the experimental and control groups, focusing, between other variables, in the number of failures in instrumental subjects from the beginning to the end of the academic course (or the number of students that passed). The results suggest that the statistical differences between the experimental and control groups are not significant statistically due to several factors not inherent to the program that may be eradicated or improved in the future, being necessary to introduce futures changes to make this Plan a satisfactory intervention type to improve and compensate the academical outcomes of High School students.
PROS program, High School education, experimental and control groups, educational intervention, academic outcomes, assessment of educative programs.
El Programa de apoyo a centros de Secundaria en zonas de atención educativa preferente se enmarca dentro del Plan PROA (Programas de Refuerzo, Orientación y Apoyo) del MECD (2002, 2006), y pretende abordar las necesidades asociadas al entorno sociocultural del alumnado mediante un conjunto de programas de apoyo a los centros educativos. Dicho Plan ha sido puesto en marcha en el IES El Portillo de Zaragoza capital durante el curso 2006-07. Esta investigación no versa sobre el diseño y desarrollo del Plan sino de la evaluación de su eficacia, y de sus repercusiones en el rendimiento académico. El presente estudio analiza y valora los efectos de la puesta en marcha de dicho programa en 45 alumnos de primer ciclo de la Educación Secundaria Obligatoria, aunque con los grupos de control y No Proa hacen un total de 218, que fueron seleccionados y asignados de forma cuasi-aleatoria a las diversas condiciones experimentales; centrándonos, principalmente, en el rendimiento académico operativizado como el número de materias evaluadas negativamente en las cuatro evaluaciones del curso escolar (o el número de aprobados) y en las tres condiciones experimentales, una de ellas, complementaria, como ha sido el segundo grupo de control no equivalente denominado No Proa. Los resultados indican que no se constatan diferencias estadísticamente significativas entre los grupos experimental y control, pero que con la introducción de mejoras oportunas puede llegar a convertirse en un tipo de intervención educativa satisfactoria para mejorar y compensar el rendimiento académico de los estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria.
Plan PROA, Educación Secundaria, condiciones experimentales, intervención educativa, rendimiento académico, evaluación de programas educativos.