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Participación del alumnado de Educación Superior en su evaluación

Authors

Antonio Bretones RománSalto de línea Universidad Complutense de Madrid. Facultad de Educación. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Madrid, España.

Abstract

Participation of the High Education students in their assessmentSalto de línea Salto de línea The purpose of this study is to identify to what extent the participation of students in Higher Education in the assessment of their own learning can be objective and accurate, as well as to study the factors or variables involved in the process. This topic, not sufficiently researched in Spain, contribute to a panoramic of the amplitude, nature and conclusions of the empirical research on the basic ways of the participative assessment.Salto de línea The method has been based on critically synthesizing the revisions that were published on this area from 1989 to 2000. Five reviews, involving three different types of assessment participation, are presented here: student self-evaluation, peer assessment and student-teacher joint evaluation or shared assessment.Salto de línea The following items are included in each review: identification, objectives, research procedure, results,main conclusions and personal review. We end up presenting some general conclusions regarding structural issues, validity of results, conditions for success, influence on the learning, recommendations for the teachers and suggestions for future research. From our conclusions, we highlight that, provided that some conditions are fulfilled, the assessment by students of their learning is as valid as the one made by teachers, with an additional positive contribution to learning.

Keywords

Higher Education, self-assessment, peer assessment, co-assessment or collaborative evaluation.

Resumen

El propósito de este trabajo es identificar en qué medida la participación de los estudiantes de Educación superior en su evaluación resulta objetiva y precisa, así como los factores o variables implicados. Este tema -poco investigado en España- aporta una panorámica de la amplitud, naturaleza y conclusiones de la investigación empírica acerca de las formas básicas de dicha evaluación participativa. El método ha consistido en sintetizar críticamente las revisiones publicadas de esta temática entre 1989 y 2000. Presentamos cinco revisiones bajo tres formas de participación: autoevaluaciones de los estudiantes, evaluaciones de pares y co-evaluación o evaluación compartida entre estudiantes y profesorado. Exponemos los siguientes aspectos de cada una de las revisiones: datos de identificación, propósito u objetivos, procedimiento de investigación, resultados,conclusiones principales y una crítica personal. Finalizamos con unas conclusiones generales referidas a cuestiones estructurales, validez de los resultados, condiciones de éxito, efectos en el aprendizaje, recomendaciones al profesorado y necesidades para la investigación futura. De estas conclusiones destacamos que las formas de evaluación participativa del alumnado son tan válidas como las del profesorado -siempre que cumplan algunas condiciones- y tienen efectos positivos en el aprendizaje.

Palabras clave

Educación Superior, autoevaluación, evaluación de pares, coevaluación o evaluación colaborativa.

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