Luis Castejón FernándezSalto de línea Soledad González-Pumariega SolísSalto de línea José Carlos Núñez PérezSalto de línea Julio Antonio González-Pienda GarcíaSalto de línea Universidad de Oviedo. Departamento de Psicología. Oviedo, España.
Inclusive School Faced with Students who Stutter: Attitudes and Emotions in Educational RelationshipsSalto de línea Salto de línea The difficulties of children who stutter at school are relevant in inclusive school orientation as a sign of diversity.These students have encountered participation and learning barriers in school but not always satisfactory answers to their educational needs.This fact turned stuttering at school into a condition of risk, causing some difficulties to these students when trying to adjust to their personal and social environment.This situation represents a challenge for inclusive education to develop educational quality that benefits all the students.This article deals with the necessity to design educational programmes in school for this type of students who have generally received a therapeutic answer to their difficulties. Positive teacher attitudes toward differences constitute a basic premise of these educational programmes to attend diversity, which is not always achieved with children who stutter.The survey carried out with a sample of 177 students reveals the stereotype content of Primary school teachers' attitudes regarding students who stutter. The results show the negative stereotype and bring out both their relevance for teacher-student interaction in teaching-learning processes and the necessity to place the emphasis on relational and personal-emotional dimensions in the classroom to defuse these attitudes.Then, the benefits resulting from the attention paid to such dimmension are presented, as well as a set of suggestions to improve the attention paid to this particular issue in the classroom.
Stutter, inclusive education, stereotype, personal-emotional dimension.
En un modelo inclusivo de escuela, las dificultades de los alumnos tartamudos adquieren relevancia en tanto que constituyen una manifestación de la diversidad. Estos alumnos no han encontrado siempre una respuesta satisfactoria a sus necesidades educativas y sí barreras para la participación que han hecho que la tartamudez incrementara el riesgo de que se produjera un desajuste personal y social. La situación de los alumnos tartamudos representa, en un modelo inclusivo de escuela, un reto para el desarrollo de una educación de calidad de la que pueda beneficiarse todo el alumnado En este artículo, se plantea la necesidad de desarrollar una propuesta educativa que atienda a las dificultades escolares de estos alumnos que, generalmente, han recibido una atención exclusivamente terapéutica orientada a eliminar el trastorno.Las actitudes positivas de los maestros hacia la diferencia son una premisa básica de la educación que, en el caso de los alumnos tartamudos, no se cumple. La encuesta realizada a una muestra de 177 maestros de educación primaria pone de manifiesto el contenido negativo del estereotipo acerca de los alumnos tartamudos. Los resultados resaltan la relevancia de dichos estereotipos en la relación maestro-alumno que se establece durante el proceso de enseñanza-aprendizaje,y la importancia de prestar atención a la dimensión afectivo-personal y relacional para lograr desactivarlos. Se plantean,además,los beneficios que puede reportar para todo el alumnado el que se atienda a dicha dimensión y se sugieren propuestas concretas para mejorar la atención que se le presta en la práctica educativa.
Tartamudez, educación inclusiva, estereotipo, dimensión afectivo-personal.