Isabel Cantón MayoSalto de línea Ana Rosa Arias GagoSalto de línea Universidad de León. Departamento de Filosofía y Ciencias de la Educación. León, España.
School Administration and Leadership:Acceptance, Conflict and QualitySalto de línea Salto de línea The final objective of this article is to describe the directive tasks taking into account the opinion that head teachers have as regards their actions and teachers' point of view of such activity through the influence on quality, conflicts and the acceptance of the corresponding tasks.The type of research carried out is an ex-post-facto one, although taking into consideration a set of values to estimate the relationships among the variables. For this reason, the information with exploratory aims using the descriptive-interpretive method is analysed. This kind of method allows the study of the person concerning his/her capacity and response to certain situations, since he/she is considered as being part of an all integrated to a holistic, global and versatile, tangible and intangible reality, dynamic and in continuous change.Salto de línea As stated in this paper, leadership should be considered from the point of view of an efficient agent (professional leadership), identifiable with the formal position occupied by a person (school administration).Taking into account the moral environment,it is the expression of a dynamic and community organization (emotional leadership) of a social-educational type (pedagogical leadership), all of this considered from a triple valuation, assuming his/her tasks from the acceptance, the conflict, and the quality represented by the functions.Thus, he/she may say to be the head teacher of a school that learns with a vision on future, exerting a humanist administration.As regards the latter, our view is directed towards a humanist guidance which takes into account the quality of people and avoids the associative idea of quality-product: There is not institutional neither professional quality without personal quality.
Leadership, professional leadership, emotional leadership, pedagogical leadership, school administration, conflict, quality.
La pretensión final de este trabajo es la de diseccionar las tareas directivas a través de la percepción que los directores tienen de sus acciones y de la visión del profesorado de dicha actividad mediante la incidencia en la calidad, en el conflicto y en la aceptación de las tareas. La investigación es de tipo ex-post-facto, aunque con una selección de valores para estimar las relaciones entre las variables; para ello se analiza la información con fines exploratorios con el método descriptivo-interpretativo. Esta opción metodológica permite estudiar a la persona por su capacidad y respuesta a determinadas situaciones, formando parte de un todo integrado a una realidad holística, global y polifacética, tangible e intangible, dinámica y en continuo cambio. Entre estas líneas, el liderazgo debemos emplazarlo en la concepción de gestor eficiente (papel de liderazgo profesional), identificable con la posición formal ocupada por una persona (dirección), y en cuanto al ámbito moral, es la expresión de una organización dinámica y comunitaria (liderazgo emocional) de ámbito social-educativo (liderazgo pedagógico), todo ello desde una triple valoración, asumiendo sus tareas desde la vertiente de aceptación, la de conflicto y la de calidad; es el director de una escuela que aprende con visión de futuro, ejerciendo una dirección humanista. Ante este último supuesto, dirigimos nuestra vista hacia una dirección humanista que tenga en cuenta la calidad de las personas,obviando la aferrada idea asociativa de calidad-producto: no hay calidad institucional ni profesional sin calidad personal.
Liderazgo, liderazgo profesional, liderazgo emocional, liderazgo pedagógico, dirección, conflicto, calidad.