You are here:
  1. Home
  2. Issues
  3. Past issues
  4. Año 2007
  5. Nº 343
  6. Article Nº22

Back

¿Ideología educativa mundial o reflexión idiosincrática? El discurso pedagógico en España, Rusia (Unión Soviética) y China del siglo XX

Authors

Jürgen SchriewerSalto de línea Carlos Martínez ValleSalto de línea Humboldt Universität de Berlin.

Abstract

World-level Educational Ideology or Idiosyncratic Reflection? Educational Discourses in Spain, Russia (Soviet Union) and China in the XXth CenturySalto de línea Salto de línea This article presents a comparative analyses aimed to investigate both the degree and the dimensions of the ‘internationalisation’ of educational knowledge in societies that differ considerably in terms of civilisation background and modernisation pace: Spain, Russia/Soviet Union and China. For this purpose, the article seeks to put forward some essential ideas. They refer, first, to the important role that educational discourse plays in shaping the educational reality of the present-day world, complementing the various analyses of socio-economic processes intended to globalisation. Thus, this study is based on two opposite sociological theories, the neo institutionalist, defended by Stanford, and that of the auto-referential systems, supported by Luhmann. Then, we also took as a reference the study of the top magazines dealing with this issue, and a set of years corresponding to different decades of the XXth century were analysed. The findings of the analyses show that knowledge, policies as well as elaborate and internationally disseminate educational models are leaked by means of internal criteria in every society framed by cultural traditions, a collective mentality, political forces and dominant ideologies. Therefore, it does not seem to be a linear process which has grown exponentially in the last decades of the past century, but these data prove that internationalisation is first a contingent process, since first it depends on economic and sociopolitical contexts, and second, it was widely spread during the 30's due to the extension of the ideology of the New School. Internationalisation patterns seem to be governed by the externalisation socio-logical, as it is defined by the theory of self-referential social systems, rather than by evolutionary forces leading to global integration and standardisation, as assumed by neo-institutionalist modes of an emerging world polity.

Keywords

Globalisation, internationalisation, 20th century pedagogical discourse, neo-institutionalist theories, self-referential social systems sheory, selective adoption of international contents and models, idiosyncratic developments of educational systems.

Resumen

El presente artículo compara el grado y las dimensiones de la internacionalización del conocimiento educativo en sociedades de distintas civilizaciones y vías de desarrollo: España, China, y Rusia/Unión Soviética. Pretende mostrar la preterida en la literatura, relevancia del discurso pedagógico en la conformación de la realidad educativa, complementando los numerosos análisis de los procesos socioeconómicos que conducen a la globalización. Para ello nos basamos en dos teorías sociológicas contrapuestas, la neo institucionalista de Stanford y la de los sistemas auto-referenciales de Luhmann y operacionalizamos el estudio en el volcado de revistas líderes del campo, en el que se analizaron varios años por década de todo el siglo XX. Los resultados obtenidos apuntan a que el conocimiento, las políticas y modelos educativos elaborados y diseminados internacionalmente son filtrados por criterios internos a cada sociedad que responden a marcos interpretativos en los que se funden tradiciones culturales, valores colectivos, fuerzas políticas e ideologías dominantes. Así, más que un proceso lineal que se incrementa exponencialmente en las últimas décadas del siglo, nuestros datos apuntan a que la internacionalización, primero, es un proceso contingente, pues depende de los contextos económicos y sociopolíticos, y segundo, que alcanzó su máxima amplitud en los años 30 con la extensión de la ideología de la Escuela Nueva. Los patrones de internacionalización responden, de esta forma, más a la socio-lógica de la externacionalización (como la define la teoría de los sistemas sociales auto-referenciales) que a fuerzas tendentes a la integración y estandarización global (como asumen los modelos neo-institucionalistas de una sociedad mundial).

Palabras clave

Globalización, internacionalización, discurso pedagógico del S. XX, teorías neo-institucionalistas, teoría de los sistemas sociales autoreferenciales, recepción selectiva de contenidos y modelos internacionales, desarrollos idiosincrásicos de los sistemas educativos.

Subir

Esta web utiliza cookies propias para facilitar la navegación y cookies de terceros para obtener estadísticas de uso y satisfacción.

Puede obtener más información en el apartado "Cookies" de nuestro aviso legal.

AceptarRechazar