Viviana MacchiarolaSalto de línea Universidad Nacional de Río Cuarto. Córdoba, Argentina.Salto de línea Salto de línea Elena MartínSalto de línea Universidad Autónoma de Madrid.
Implicit Theories on Educational PlanningSalto de línea Salto de línea This article presents the partial results of a study aimed to identify the epistemological and ontological principles as well as the implicit conceptual relationships resulting from the decisions and judgments made by school agents about institutional planning. The participants were 48 primary and secondary head teachers, 22 psicopedagogical advisers, 182 teachers and 232 students of teachers' training degree courses. For the collection of data, we used an elaborate dilemmas questionnaire, which was tested and revised in a previous pilot study. Then, for the analysis of data, we used hierarchical clusters as well as multiple-correspondence factorial analyses. The results gave rise to the identification of three conceptual structures or implicit theories. The first one is called democratic teleological theory, and it is characterised by an instrumental rationality addressed to targets, a model of quantitative uncertainty where future actions may be anticipated –although with certain flexibility–, and a democratic and consensual model of social interaction. This theory guides head teachers and teachers' decisions. The second theory is the tecno-eficiencist one, which is based on an instrumental rationality, a deterministic certainty model where future can be predicted and controlled, and an efficient decisional model characterised by efficacy and feasibility. This theory is supported by secondary school teachers who do not have any kind of pedagogical training. The third theory is the perspective autocratic one, and it is characterized by a communicative or interpretative rationality, a hard uncertainty model where future predictions are not possible, and an autocratic decisional model. This theory characterises students' thought.
Implicit theories, educational planning, head teachers, teachers, students.
La ponencia presenta los resultados parciales de un estudio cuyo objetivo ha sido identificar los principios epistemológicos y ontológicos y las relaciones conceptuales implícitas que subyacen en las decisiones y juicios de los actores escolares sobre la planificación institucional. Participaron del estudio 48 directores de escuelas primarias y medias, 22 psicopedagogos, 182 profesores y 232 estudiantes de carreras de formación docente. Utilizamos como procedimiento de recolección de información un cuestionario de dilemas elaborado, puesto a prueba y revisado en un estudio piloto preliminar. Se emplearon para el análisis conglomerados jerárquicos y análisis factorial de correspondencias múltiples. Los resultados permitieron identificar tres estructuras conceptuales subyacentes o teorías implícitas. Una primera que llamamos teoría teleológica democrática, caracterizada por una racionalidad instrumental orientada a fines, un modelo de «incerteza» cuantitativa donde las acciones futuras pueden preverse pero con flexibilidad y un modelo participativo, democrático o consensual de interacciones sociales. Esta teoría orienta las decisiones de directores y maestros. La segunda teoría es la tecno-eficientista que se particulariza por una racionalidad instrumental, un modelo de certeza determinística donde el futuro puede predecirse y controlarse, y un modelo decisional eficientista caracterizado por la eficacia y factibilidad de realización. Es sustentada por profesores de escuelas medias sin formación pedagógica. La tercera teoría identificada es la perspectivista autocrática singularizada por una racionalidad comunicativa o interpretativa,un modelo de incertidumbre dura donde la previsión futura no es posible y un modelo decisional tecnocrático caracteriza el pensamiento de los estudiantes.
Teorías implícitas, planificación educativa, directores, profesores, estudiantes.