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¿Recoger y sembrar? La complejidad de la innovación educativa analizada en un contexto regional. El caso de Asturias

Authors

Aida Terrón BañuelosSalto de línea Universidad de Oviedo.

Abstract

Sowing and Reaping? The Complex Nature of Educational Innovation in a Regional Context.The Asturian CaseSalto de línea Salto de línea This article analysis the dynamics involved in the process of professionalizing primary teaching in Asturias from the end of the nineteenth century until the outbreak of the Spanish Civil War in 1936. It puts for consideration the impact of those educational study grants awarded by the Junta para Ampliación de Estudios, JAE (Board for Advanced Studies) on the process of professionalizing teaching.Then, it also takes into account the incorporation of new pedagogical ideas and methods introduced from Europe during this period.Salto de línea The study goes on to state that this process involved an important pedagogical dimension,which was marked ‘from above’ by the policies put into practice by successive education authorities and ‘from below’ by the attitude and receptivity degree shown towards these policies by teachers themselves. In order to assess the latter, the article examines the pedagogical components adopted by the corporate teacher associations developed in the region of Asturias during this period as well as those specific aspects involved in the dynamics of educational innovation.

Keywords

Professionalizing Teaching, Junta para Ampliación de Estudios, Corporate Associations, Educational Innovation, Regional Context.

Resumen

Este artículo analiza la dinámica en que se desenvolvió el proceso de profesionalización del magisterio asturiano desde finales del siglo XIX hasta la Guerra Civil española de 1936. Se somete a consideración la incidencia que en dicho proceso pudo tener la actuación de los pensionados en educación por la Junta para Ampliación de Estudios y, en general, la recepción de las ideas y los métodos pedagógicos europeos. Se afirma que dicho proceso de profesionalización tuvo una importante dimensión pedagógica,marcada, desde arriba, por las políticas educativas desplegadas por las sucesivas administraciones educativas y, desde abajo, por la actitud y el grado de receptividad del magisterio al que se dirigían. La determinación de esta última cuestión obliga a analizar el componente pedagógico que van adquiriendo las organizaciones societarias del magisterio, que surgen y se desenvuelven dentro de un contexto regional cuyos rasgos específicos marcarán las dinámicas concretas de la innovación educativa.

Palabras clave

Profesionalización, Junta para Ampliación de Estudios, asociacionismo, innovación educativa, contexto regional.

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