José Mariano Bernal MartínezSalto de línea José Damián López MartínezSalto de línea Universidad de Murcia.
The Junta para Ampliación de Estudios (JAE) and the Teaching of Science for all in SpainSalto de línea Salto de línea In Spain,during the first third of the twentieth century,one of the main targets of the educational programme of the so-called «institucionistas» was the teaching of science to the general public. In the present paper we analyse the contribution made by the Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas, JAE (Board for Advanced Studies and Scientific Research) in this respect. As a result of the creation of the Instituto de Ciencias Físico-Naturales (Physical-Natural Science Institute) and the Asociación de Laboratorios (Association of Laboratories), a network was set up to favoured theteachers training, the spread of new ideas and the development of scientific research. In addition to that, the awarding of grants, as well as the financial aid provided to study the different methodological procedures used in Europe at that time, made possible for the Junta to introduce the new educational trends in Spain, which resulted in a considerable number of publications on science teaching. Finally, the Instituto-Escuela (Institute-School) in Madrid would be an appropriate place for the implementation of the new syllabuses and methods and as well as for the implementation of a new model for teachers training.
Science Education, Junta para Ampliación de Estudios, Educational Reform.
Mejorar la educación científica extendiéndola al mayor número posible de personas, era uno de los objetivos que guiaron el programa de actuaciones institucionistas durante el primer tercio del siglo XX en España. En este artículo se analiza la contribución que supuso en este sentido la labor desarrollada por la Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas.Mediante la creación del Instituto de Ciencias Físico-Naturales y la Asociación de laboratorios, se constituyó una red que favoreció la preparación del profesorado y la difusión de las nuevas aportaciones, impulsando al mismo tiempo el desarrollo de la investigación científica.Además,con la concesión de becas y ayudas para estudiar la enseñanza de las ciencias en Europa, la Junta contribuyó a la introducción en España de las nuevas corrientes educativas, dando lugar a numerosas publicaciones sobre didáctica de las ciencias. Finalmente, el Instituto-Escuela de Madrid sería, a la vez, el lugar adecuado para la puesta en práctica de los nuevos programas y métodos para las enseñanzas científicas y para la implantación de un modelo innovador de formación de profesores.
Didáctica de las ciencias; Junta para Ampliación de Estudios; Renovación educativa.