Iris Richmond
Market politics in the context of Argentinean higher educationSalto de línea Salto de línea In the nineties and in the early years of this century,Argentina underwent a reform process inspired by the principles of neo-liberal and neo-conservative politics.These reforms were made to restructure the civil society around the market values. One of the organizations affected within this context was the university, which, via a number of public policies, gradually changed its institutional stance to adopt a mode of operation more in tune with the market logic. In generals terms, the purpose of this paper is to analyse one of those public policies; specifically, the national policies of articulation of the two Argentinean higher education sub-systems. It is worth mentioning that these two sub-systems consist of the university and the non-university-level further education institutions.The constant comparative method of Glasser and Strauss was used to analyse this policy and, as a source of information, all the official documents (laws, decrees, and discussion documents) produced by the Ministry of Education were taken into account.With this analysis we aim to understand how this articulation policy became a social and functional device to regulate the demands of hegemonic social forces, that is to say, the international organizations of credit, of the governing party and of the sectors with more economic power.
Neo-liberal and neo-conservative politics, social regulation, university merchandising, decrease in university funding, alternative funding sources, privatisation of knowledge.
Durante el decenio de los noventa y en los primeros años de este nuevo siglo,Argentina, sufrió un proceso de reformas inspirado en los principios de las políticas neoliberales y neoconservadoras. Estas reformas se orientaron a reestructurar la sociedad civil en torno a los valores del mercado. En este contexto, una de las instituciones afectadas fue la universidad, que a través de un conjunto de políticas públicas modificó, progresivamente, su dinámica institucional para adquirir un funcionamiento más congruente con la lógica de mercado. En términos generales, el propósito de esta comunicación es analizar una de esas políticas públicas, más específicamente, las políticas nacionales de articulación de los dos subsistemas de la educación superior argentina.Cabe aclarar que estos dos subsistemas están conformados por la universidad y los institutos de educación superior no universitarios. Para analizar esta política se utilizó el método comparativo constante de Glasser y Strauss, y como fuente de información se consideraron todos los documentos oficiales (leyes, decretos, documentos de discusión) producidos por el Ministerio de Educación. Concretamente, a través de este análisis se intenta comprender como esa política de articulación, se constituyó en un dispositivo de regulación social funcional a las demandas de las fuerzas sociales hegemónicas, es decir, de los organismos supranacionales de crédito, del partido gobernante y de los sectores de mayor concentración de capital.
Políticas neoliberales y neoconservadoras, regulación social, mercantilización de la universidad, definanciamiento universitario, fuentes alternativas de financiamiento, privatización del conocimiento.