Rosario Mérida SerranoSalto de línea Departamento de Educación de la Universidad de Córdoba.
European convergence and university teaching in competences for nursery-school educationSalto de línea Salto de línea In this article we aim to present the work procedure followed in the development of the Andalusian Project for the creation of Teaching Guides (both common and specific) for a Teaching Degree, with special emphasis on Nursery School Education.This project represents our first contact with the process of European convergence as well as an institutional advance towards the conception of university teaching from the ECTS (European Credit Transfer and Accumulation System) credits’ perspective.The participation of all the Andalusian universities in a common project, as well as the necessity to reflect on the competencies model to agree on a common profile for the nursery-school teacher in the Andalusian context, has provided us with a suitable professional setting where university teachers can meet for debate and also with the opportunity to approach issues such as: what do we understand by «competence» within the university context? What is the difference between a «competence» and an «objective»? How should we define competencies for each subject or for each qualification? What level of specification should competencies offer? According to which criteria should we classify them? How can they be useful to us? To what extent do they contribute to improve our teaching and the students’ education? Throughout the different steps of our work, answers to the raised questions have gradually been found.The encountered quandaries lead to a collective and deep reflection on university teaching, allowing the setting up of networks of inter-university collaboration, and the design of programmes adapted to the model proposed by the convergence. These programmes will act as the basis for the experimentation which we plan to undertake in future school years.
Nursery-school education, basic competences, teacher training.
En este artículo pretendemos exponer el proceso de trabajo seguido en el desarrollo del Proyecto Andaluz para la elaboración de las Guías Docentes Comunes y Específicas de la Titulación de Maestro en la Especialidad de Educación Infantil. Supone nuestra primera aproximación al proceso de convergencia europea, y un acercamiento institucional hacia la concepción de la docencia universitaria desde la lógica de los créditos ECTS. La colaboración de todas las universidades andaluzas en un proyecto común, así como la necesidad de reflexionar sobre el modelo de competencias y consensuar un perfil común para el educador/a de Educación Infantil en el ámbito andaluz, nos ha proporcionado un marco de encuentro y de debate profesional entre docentes universitarios y nos ha permitido abordar cuestiones como: ¿Qué entendemos por competencia en el ámbito universitario? ¿Qué diferencia existe entre una competencia y un objetivo?, ¿Cómo debemos formular las competencias, para cada materia, o para la titulación? ¿Qué nivel de concreción han de poseer las competencias? ¿Hemos de clasificarlas, según qué criterios? ¿Para qué nos pueden servir, en qué medida inciden en la mejora de nuestra docencia y en la formación del alumnado?… A lo largo del proceso de trabajo seguido vamos consensuando respuestas a los interrogantes planteados. Los dilemas surgidos propician una reflexión colectiva y profunda sobre la docencia universitaria, nos permiten crear redes de colaboración interuniversitaria y diseñar unos programas adaptados al modelo propuesto por la convergencia, los cuales actuarán como soporte para la experimentación que abordaremos en cursos venideros.
Educación infantil, competencias básicas, formación del profesorado