Isabel López NaranjoSalto de línea Hospital Comarcal de Antequera. Málaga.
Antonio Fernández CastilloSalto de línea Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Universidad de Granada.
Child hospitalisation and the healthcare provided by educational psychologists in exceptional learning contextsSalto de línea Salto de línea This study analyses diverse aspects of child hospitalisation and the educational and psychological needs that arise in these contexts,which are influenced by the hospital classroom environment. The starting point is an analysis of these resources which try to provide an answer to the diverse special educational needs which some of these children have. After a brief review of the main legislative approaches, this study looks at areas of interest such as the purpose, methodology or main functions of psycho-pedagogical hospital care, as well as the relevant aspects of the work of educational psychologists in the hospital environment. Finally, we review the diverse practical implications regarding the training of the professionals who perform their work in these spaces.
Child hospitalisation, educational implications, hospital classrooms, psycho-pedagogical intervention.
n el presente trabajo se analizan diversos aspectos sobre la hospitalización infantil y la necesidad de atención psicológica y educativa que surge en estos contextos, mediatizada a través de las aulas hospitalarias. Se parte del análisis de estos recursos desde los que se pretende ofrecer una respuesta a diversas situaciones de necesidad educativa especial que algunos niños plantean. Partiendo de una breve revisión de los principales planteamientos legislativos, se revisan cuestiones de interés que oscilan desde la propia finalidad, metodología o principales funciones de la atención psicopedagógica hospitalaria, hasta aspectos relevantes sobre la práctica psico-educativa en el entorno hospitalario. Se revisan diversas implicaciones prácticas de la preparación de los profesionales que desarrollan su labor en estos espacios.
Hospitalización infantil, implicaciones educativas, aulas hospitalarias e intervención psicopedagógica.