Juan Fernández SierraSalto de línea Susana Fernández LarraguetaSalto de línea Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Universidad de Almería.
The construction of professional knowledge and the socialisation of recently qualified educational psychologistsSalto de línea Salto de línea The complexity of a society which is more and more global, technological, and intercommunicated requires the school system and its professionals to rearrange epistemological practices and perspectives.Along these lines, over the last few decades we have observed the progress made in studies on curriculum and teaching staff. However, in response to the changing social, political and economic context, education has demanded that other professionals be incorporated, in parallel, into the compulsory education system, where they have gradually acquired responsibilities and considerable scope for the future: school advisers, external advisers, consultants, mediators, etc. In this article we have focussed on educational psychologists in secondary education schools who for a decade have been coordinating the counselling departments in some Autonomous Communities such as Andalusia, where we carried out this study.The little research carried out in this sphere has concentrated almost exclusively on examining functions and tasks. In this study, which could be described as longitudinal,we have examined how the specialists are building up their practical thinking with regard to the role of educational psychology and how they are developing their own profession. The central axis of our analysis is the socialisation process, the stage they have to go through as newly qualified educational psychologists, and on the basis of the evidence, we submit the factors that influence these processes grouped into four categories: a) academic socialisation; b) administrative socialisation; c) professional socialisation, and d) the processes of experiential rebuilding.The study has been carried out from a clearly naturalistic perspective.
Practical thinking, socialization, educational psychology actions, training.
La complejidad de una sociedad cada vez más global, tecnológica e intercomunicada demanda del sistema escolar y de sus profesionales una recomposición de las prácticas y las perspectivas epistemológicas. En esa línea, durante las últimas décadas hemos observado un avance en los estudios sobre currículo y profesorado; no obstante, al eco del contexto sociopolítico y económico cambiante, la educación ha requerido que, paralelamente, se hayan ido incorporando al sistema obligatorio otros profesionales que han ido adquiriendo responsabilidad y proyección futura en él: orientadores de centro y externos, asesores,mediadores, etc. De entre ellos, aquí nos hemos ocupado de los psicopedagogos y psicopedagogas de los institutos de educación secundaria que desde hace una década coordinan los departamentos de orientación en algunas comunidades autónomas, como la andaluza, en la que hemos realizado este trabajo. Las pocas investigaciones realizadas en este ámbito se han centrado casi con exclusividad en el examen de funciones y tareas. Con este estudio, que podemos calificar de longitudinal, se ha indagado en cómo los especialistas van construyendo su pensamiento práctico respecto a la acción psicopedagógica y elaborando la propia profesión. Hemos tomado como eje central de análisis los procesos de socialización que sufren en su etapa de noveles, y a partir de las evidencias, presentamos los factores de influencia de dichos procesos agrupados en cuatro categorías: a) la socialización académica; b) la socialización administrativa;c) la socialización profesionalista,y d) los procesos de reconstrucción experiencial. El trabajo se ha llevado a cabo desde una perspectiva netamente naturalista.
Pensamiento práctico, socialización, acción psicopedagógica, formación.