M.ª Eugenia Cardenal de la NuezSalto de línea Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.
The University as a resource for social positioning. Mobility and reproduction in the age of job precariousnessSalto de línea Salto de línea The decline in the quality of employment in the current scenario of reorganization of capitalism creates a crisis of an uncertain future for young people in advanced societies. Paradoxically, social mobility expectations associated with obtaining academic credentials, far from cooling down,are renewed: degrees have been revalued and are regarded as shields that protect a person from the worst jobs.This consolidates the fact that a degree is a necessary, but insufficient, condition to have access to the less demeaning jobs, which raises questions about the limits of the meritocratic promise, one of the ideological pillars of «organized capitalism».This article explores these issues from two perspectives. Firstly,we describe the processes that have led to the precarious nature of young people’s employment in Spain, identifying their consequences for young people with different levels of qualifications regarding the pathways of integration into the labour market. Secondly, we analyse the statements of young university graduates when they talk about their first experiences in the labour market. In their accounts of their decisions, they state they have quite a lot of faith in the education system as a resource for social positioning, that the reality of bad jobs obliges them to reconsider, and that they had only lost faith in the system to a certain degree. However, criticism of the economic system or any other reality which does not affect them is almost non-existent: these young people have internalised the discourse on employability, which makes them feel responsible for their successes as well as their failures.
Education, integration into the labour market, social mobility, job precariousness.
El deterioro de la calidad de los empleos en el actual escenario de reorganización del capitalismo abre una crisis de futuro para los jóvenes de las sociedades avanzadas. Paradójicamente, las expectativas de promoción social asociadas a la obtención de credenciales, lejos de enfriarse, se renuevan: los títulos se han revalorizado y son vistos como escudos que protegen de los peores empleos. De este modo, se consolida el hecho de que el título es condición necesaria pero no suficiente para acceder a los puestos de trabajo menos degradados, lo que pone en evidencia los límites de la promesa meritocrática, uno de los uno de los pilares ideológicos del capitalismo organizado. En este artículo, se exploran estas cuestiones desde una doble perspectiva. En primer lugar, se exponen los procesos que han conducido en España a la precarización del empleo juvenil, especificando las consecuencias de éstos para las trayectorias de inserción laboral de jóvenes con distintos niveles de cualificación. En segundo lugar, se examinan los discursos elaborados por universitarios recién titulados al relatar sus primeras experiencias en el mercado de trabajo. En el relato de sus decisiones, se expresa una importante fe en el sistema de enseñanza como dispositivo de colocación social, que la realidad de los malos empleos obliga a replantearse, aunque esta fe se apaga sólo hasta cierto punto. Por otra parte, la crítica hacia el sistema económico o cualquier otra instancia externa a ellos mismos es casi inexistente: estos jóvenes han hecho suyo el discurso de la empleabilidad, que les hace sentirse responsables tanto de sus éxitos, como de sus fracasos.
Educación, transición al mercado de trabajo, movilidad social, precariedad en el empleo.