Rafael MerinoSalto de línea Maribel GarcíaSalto de línea Joaquim CasalSalto de línea Grup de Recerca Educació i Treball. Departament de Sociologia. Universitat Autònoma de Barcelona.
From Social Guarantee Programmes to Vocational ones for Initial Skills.Profiles and Local DevicesSalto de línea Salto de línea This article shows the main conclusions reached by the GRET (Education and Work Research Group, Universidad Autónoma de Barcelona) after a decade of research in the field of training devices for young people who have failed at compulsory school.A brief assessment of social guarantee programs (PGS) is presented along with two reflections which have proved to be useful for the new education Act (LOE) and those vocational programmes dealing with initial skills (PCPI), which will substitute the PGS.These reflections have to do with the number of candidates registered in this kind of programmes and their profiles. On the other hand, the second question has to do with the way local devices for the integration of young people are coordinated and related to each other.This study provides some ideas for the social and political debate on the meaning of inclusive school and the role of PCPI.
Enclusive school, comprehensive school, Initial Vocational Training, transition of non-skilled young people, education reform.
En el artículo se exponen las principales conclusiones a las que los autores han llegado tras más de una década de investigación en el Grup de Recerca Educació i Treball, de la Universitat Autònoma de Barcelona (GRET) sobre los dispositivos de formación para los jóvenes que finalizan la enseñanza obligatoria sin la acreditación. En concreto, se hace un balance de lo que han representado los Programas de Garantía Social (PGS) y se reflexiona sobre dos de los aspectos que pueden tener más incidencia en la aplicación de los Programas de Cualificación Profesional Inicial (PCPI) que, según la reciente Ley Orgánica de Educación, sustituirán a los primeros. Estos aspectos son el perfil y la cuantificación de los candidatos por un lado, y la articulación de los programas en los dispositivos locales de inserción, por el otro.También se hacen algunas reflexiones más sociopolíticas sobre el significado de la escuela inclusiva y la orientación de los futuros Programas de Cualificación Profesional Inicial.
Escuela inclusiva, comprensividad, formación profesional inicial, transición de jóvenes no cualificados, reforma educativa.