Mónica Ortiz CoboSalto de línea Laboratorio de Estudios Interculturales Departamento de Antropología. Universidad de Granada.
Intercultural mediation in school contexts: reflections on a school ethnography studySalto de línea Salto de línea The school mediator is a new figure in primary and secondary educational establishments that has appeared to give an answer to Spain's new socio-cultural needs. The theoretical debate on the concept of mediation is tackled and two models in school contexts are described: school mediation and intercultural school mediation. Preventive and formative tasks are the two key tasks of the former. The latter has focused on the solution of intercultural conflicts. This work presents an ethnographic study on intercultural mediation carried out in primary and secondary educational establishments in the province of Almería. The sample included eight mediators, eight primary education form teachers, thirteen headteachers from primary education establishments and three headteachers from secondary education establishments. The methods followed included in-depth interviewing, participant observation and questionnaires. The tasks of the intercultural mediator in different educational contexts and his/her perceptions of the profession itself were analysed. Some of the most important conclusions show that the solution of conflicts is the key task of this kind of mediation, whereas prevention is pushed into the background. Far from a view that includes the entire educational community, the specificity of intercultural mediation might aggravate cultural differences instead of being an avenue for integration. If the concept of intercultural were understood in a broad sense, the mediator might be a professional that would revitalize the relationship among the different school agents.
Intercultural mediation, immigration, school ethnography, school contexts, Almeria.
El mediador intercultural es una nueva figura en los centros de primaria y secundaria, que ha surgido para responder a nuevas necesidades socio-culturales en España. Se aborda el debate teórico sobre el concepto de mediación y se describen dos modelos en contextos escolares: la mediación escolar y la mediación intercultural escolar. El primero tiene dos funciones clave: la preventiva y la formativa. El segundo se ha centrado en la resolución de conflictos interculturales. Se presenta un estudio etnográfico sobre mediación intercultural realizado en colegios e institutos de la provincia de Almería. La muestra incluyó ocho mediadores, ocho tutores de educación primaria, trece directores de centros de educación primaria y tres directores de centros de educación secundaria. Los métodos utilizados fueron la entrevista en profundidad, la observación participante y el cuestionario. Se analizaron las funciones del mediador intercultural en distintos contextos educativos, y sus percepciones sobre la propia profesión. Entre las conclusiones más relevantes se comprueba que la función central de este tipo de mediación es la resolución de conflictos, mientras que queda relegada la función preventiva. La especificidad de la mediación intercultural, desligada de una visión que incluya a toda la comunidad educativa, puede llegar a exacerbar las diferencias culturales, en lugar de resultar una vía de integración. El mediador podría ser un profesional que dinamizara las relaciones entre los distintos agentes escolares, entendiendo el concepto de intercultural en un sentido amplio.
Mediación intercultural, inmigración, etnografía escolar, contextos escolares, Almería.