Alejandro García ÁlvarezSalto de línea Universidad de Salamanca.
Psychopedagogy in Spanish academic literature(1970-1992). A historical bibliometrical approachSalto de línea Salto de línea This article tries, from quantitative methodology, to make a practical study of educational psychology in scientific literature. The methodology which has been used is the bibliometric and statistic ones, which both have been sufficiently tested in a good number of interesting works about various fields of knowledge. Therefore, we modestly intend to get in touch with the contemporary evolution of educational psychology in the most significant Spanish periodical reviews and magazines, related to psychology and science of education, attending to the topic selected, in both aspects of psychopedagogical counsel and vocational guidance.
Psychopedagogy, bibliometric analysis, Price Law, Lotka Law, documentary unit, exponential growing, articles/author distribution.
El presente trabajo aborda, desde un ámbito eminentemente cuantitativo, un somero análisis de la literatura científica relativa a la psicopedagogía en el ámbito nacional durante la serie temporal 1970-1992. La metodología empleada en el mismo es la bibliométrica y estadística, ambas suficientemente contrastadas en interesantes trabajos de considerables campos de conocimiento. Por ello, esta colaboración pretende indagar en la evolución de la literatura científica referente a la psicopedagogía, en sus facetas de intervención y orientación educativa, tomando como elemento de trabajo trece publicaciones periódicas científicas de relevancia y significación.
Psicopedagogía, análisis bibliométrico, Ley de Price, Ley de Lotka, unidad documental, crecimiento exponencial, distribución de artículos/autor.