Jean-François DesbiensSalto de línea Jean-Pierre BrunelleSalto de línea Carlo SpallanzaniSalto de línea Martin RoySalto de línea Universidad de Sherbrooke, Québec, Canadá.
A project in the process of creation in the Faculty of Physical and Sports Education in the University of SherbrookeSalto de línea Salto de línea The new focus areas for the training in physical education published by Quebec Ministry of Education (2001) ratify the increase in the significance of the supervision of probationary teachers in the development of teaching competencies. Given the existing 700 hours spread over four years, it is indispensable to take measures that guarantee the quality of the supervision of probationary teachers in schools. In autumn 2002, a programme in introduction to professional supervision was put in operation in the Faculty of Physical Education in the University of Sherbrooke (Quebec, Canada). This article aims to describe the above-mentioned programme as well as portray the theory principles behind it. Based on the developing focus (Martínez, 1995; Vygotsky, 1978), it intends to enable non-permanent members of teaching staff to adopt different postures when supervising probationary teachers so that their understanding of participation becomes gradually more complex. In the case of Physical and Health Education, due to the consecutive change from the command of four competencies and thirteen core skills to the building of a reflection knowledge and a performance knowledge, non-permanent members of teaching staff will be able to act in response to a greater variety of situations.
Teacher training, intern teachers, tutorials, physical education, Québec.
Las nuevas orientaciones para la formación en enseñanza (FE), publicadas por el Ministerio de Educación de Quebec (2001), confirman el aumento de la importancia de las pasantías supervisadas en el desarrollo de las competencias en enseñanza. Con más de 700 horas distribuidas en cuatro años, es necesario tomar medidas para asegurar la calidad del acompañamiento de los pasantes en las escuelas. En el otoño de 2002, se implementó un programa de introducción a la supervisión profesional en la Facultad de Educación Física de la Universidad de Sherbrooke (Quebec, Canadá). El artículo tiene por objeto describir dicho programa y presentar sus fundamentos teóricos. Basándose en un enfoque desarrollador (Martínez, 1995; Vygotsky, 1978), se propone habilitar a los PA para que adopten diferentes posturas a la hora de supervisar a los pasantes para que sus saberes de intervención se hagan, de manera progresiva, más complejos. En Educación Física y Salud, al pasar sucesivamente del dominio de cuatro competencias y 13 habilidades de base a la construcción de un saber reflexionado y de un saber en acción, los profesores asociados podrán responder a una mayor variedad de situaciones.
Formación de profesores, profesores en prácticas, pasantes, función tutorial, educación física, Québec.