Javier Melgarejo DraperSalto de línea Director del colegio Claret de Barcelona. Ldo. en Psicología y Dtor. en Pedagogía.
Teacher’s selection and training: key to understand the excellent level of reading competence of Finnish pupilsSalto de línea Salto de línea This article briefly analyses the Finnish education system, with the aim of discovering «which variable is critical in this education system to achieve the greatest efficiency possible in the reading competence of its pupils». Finland stands out exceptionally in the outputs weighted up in all international indicators (OECD, IEA), particularly in the extraordinary quality in reading literacy of its pupils. Scientific evidence proves that Finland has achieved a progressive increase in the reading success without any extraordinary input. The central, verified, hypothesis is that the «primary and secondary teacher’s training» (which includes a previous selection at university, the theoretical training at university, and the practice training) is the critical variable to explain the excellent performance of Finnish pupils at reading competence. Constant comparison method is used for this analysis, comparing the Finnish case with other Nordic countries and, particularly, with the Spanish case. Several concepts are essential: the concept of «education system», and the school, the socio-cultural, and the familiar subsystems. The author proposes an explanatory model of operation of education systems, and gives improvement proposals for the Finnish system as well as for the Spanish one.
Education system, Finland, reading literacy, international indicators, teacher training, constant comparison method.
Este artículo analiza brevemente el sistema educativo finlandés, con el objetivo de descubrir «qué variable es crítica en este sistema educativo para conseguir la mayor eficiencia posible en la competencia lectora de sus alumnos». Finlandia destaca excepcionalmente en los outputs medidos en todos los indicadores internacionales (OCDE, IEA), especialmente por la extraordinaria calidad en competencia lectora de sus alumnos. Las evidencias científicas prueban que Finlandia ha conseguido un aumento progresivo en el éxito lector sin inputs extraordinarios. La hipótesis central, verificada, es que la «formación del profesorado de educación primaria y secundaria» (que incluye la selección previa a la universidad, la formación teórica universitaria y la formación en prácticas) es la variable crítica para explicar el excelente rendimiento de los alumnos finlandeses en competencia lectora. Para poder realizar el análisis se utiliza principalmente el método comparativo constante, comparando el caso finlandés con otros países nórdicos, y especialmente con el caso español. Diversos conceptos son esenciales: el concepto de «sistema educativo», y los de subsistemas escolar, sociocultural y familiar. El autor propone un modelo explicativo del funcionamiento de los sistemas educativos y realiza propuestas de mejora tanto para el sistema finlandés como para el español.
Sistema educativo, Finlandia, competencia lectora, indicadores internacionales, formación de profesores, método de la comparación constante.