Marcelo BairralSalto de línea Universidad Federal Rural de Río de Janeiro (Brasil).
Virtual debate and professional development. A methodology for the analysis of teaching discourseSalto de línea Salto de línea Teleinteractive processes with a view to professional development are nowadays looked at with considerable interest. However, within the field of educational research, the analysis of various collaborative shared teaching definitions in a particular virtual community training environment is still in its fledgling stages. In this article we are shown the contributions from a forum for professional development, as well as a proposal for the analysis of the teaching discourse in the aforementioned communicative environment. The major findings of the investigation are, apart from the methodological proposal, the importance of the teleinteractive process and the discursive characteristics from the forum for the development of meta-cognitive abilities in the critical-colaborative reasonings of teachers.
En la actualidad, la atención a los procesos teleinteractivos con vistas al desarrollo profesional es un área que despierta considerable interés. Sin embargo, el análisis de los distintos significados docentes compartidos colaborativamente en una determinada comunidad virtual de prácticas es aún incipiente en el campo de las investigaciones educativas. En este artículo, se presentan las contribuciones de un foro de discusión al desarrollo profesional, así como una propuesta para el análisis del discurso docente en dicho espacio comunicativo. Además del planteamiento metodológico, la importancia del proceso teleinteractivo y de las especificidades discursivas del foro para el desarrollo de habilidades metacognitivas en el razonamiento crítico-colaborativo de los profesores son hallazgos importantes de la investigación.