José Ortega EstebanSalto de línea Universidad de Salamanca.
Social Pedagogy and School Pedagogy: social education in schools Salto de línea Salto de línea In this paper, the concept of social education/pedagogy is briefly referred to and the various recommendations for social education in Europe are re-examined. Social education is understood to be the promoting and energizing enterprise of a society which educates and provides an inclusive education, through which difficulties or social conflict are both dealt with and avoided. This is the aim of social pedagogy, which therefore would include instruction in leisure and free time, the instruction of adults and the elderly, specialised social pedagogy… Social education/pedagogy – only accidentally different from school education/pedagogy – must work with schools in order to, among other things, channel the confluence of energies from school, home and other micro-systems within the community to mediate between family and society, in dysfunctional and conflict situations, etc.
En este trabajo, se refiere sucintamente el concepto de educación/pedagogía social y se repasan las diversas orientaciones de la educación social en Europa. Se entiende la educación social como una acción promotora y dinamizadora de una sociedad que eduque y de una educación que integre y, a la vez, ayude mediante la educación a evitar y reparar la dificultad o el conflicto social. Este es el objeto de la pedagogía social, que, en consecuencia, comprendería la pedagogía del ocio y el tiempo libre, la pedagogía de adultos y mayores, la pedagogía social especializada... La educación/pedagogía social –sólo accidentalmente diferente de la educación/pedagogía escolar– debe colaborar con la escuela para, entre otras cosas: canalizar la confluencia de energías de la escuela, la familia y otros microsistemas comunitarios, en tareas de mediación entre la familia y la sociedad, en situaciones disfuncionales y de conflicto, etc.