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Nuevas estrategias formativas ante el freno de la expansión educativa en España

Authors

Jordi PlanasSalto de línea Guillen SalaSalto de línea Jesús VivasSalto de línea GRET-ICE, Universitat Autònoma de Barcelona.

Abstract

New educational strategies in face of the slowdown of educational expansion in Spain

Against the backdrop of the slowdown of educational expansion in Spain (Planas, Sala, Vivas 2003), this article analyses the effect of the institutional evolution of the educational system, of the articulation of initial and lifelong training and of the outof- school mechanisms for the production and certification of skills, and of the change in the pattern of behaviour of companies in their access to skills. The replacement within companies of experienced people with low levels of study by inexperienced but well educated young workers is a regular practice in human resources management. As from 2010, this behaviour will not be possible to the same extent as thus far. Adults with university degrees and other qualifications will increasingly avail of lifelong training courses and there will not be a plethora of young people seeking a job, at least not in volumes comparable to today. There will be fewer individuals per generation and a higher opportunity cost for long university careers.

Resumen

En el marco del freno de la expansión educativa en España (Planas, Sala, Vivas 2003), el artículo analiza el efecto de la evolución institucional del sistema educativo, de las articulaciones entre formación inicial y continua y de los mecanismos extraescolares de producción y certificación de competencias, en el cambio de modelo en el comportamiento de las empresas en el acceso a las competencias. La substitución, por parte de las empresas, de personas con experiencia y poco nivel de estudios por jóvenes inexpertos pero muy formados constituye una práctica habitual en la gesti ón de recursos humanos. Este comportamiento no será posible, a partir del año 2010, en las proporciones de los últimos años. Adultos bastante titulados cursarán cada vez más formación continua y la demanda de trabajo no dispondrá de una plétora de titulados jóvenes comparable con la actual. Habrá menos efectivos por generación y un mayor coste de oportunidad para los estudios superiores largos.

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