Conrad VilanouSalto de línea Universidad de Barcelona.
Education, Culture and Hermeneutics: from Hegel to Gadamer
In this article we present the antecedents and characteristics of an hermeneutic pedagogy which has roots in the neohumanist tradition of education´s ideals (Bildung). This proposal includes aspects of Hegel´s idealism, Dilthey´s historicism, and of spiritual sciences´pedagogy (Spranger, Litt, Flitner). In fact, this tradition has been revitalized by Heidegger´s contributions, and, above all, by Gadamer´s hermeneutics (born in 1900, Gadamer has died in March 14th this year). His long intellectual career -apart from synthesizing the history of the 20th century- allows us to shape an hermeneutic-coded pedagogy, characterized by its dialogue-communicative dimension.
En este artículo se presentan los antecedentes y las características de una pedagogía hermenéutica que hunde sus raíces en la tradición neohumanista de los ideales de formación (Bildung). Se trata de una propuesta que recoge aspectos del idealismo de Hegel, del historicismo de Dilthey y de la pedagogía de las ciencias del espíritu (Spranger, Litt, Flitner). En realidad, esta tradición ha sido vivificada por las aportaciones de Heidegger y, sobre todo, por la hermenéutica de Gadamer, filósofo nacido el año 1900 y que falleció el pasado 14 de marzo de 2002. Su larga trayectoria intelectual -además de sintetizar la historia del siglo XX- permite perfilar una pedagogía en clave hermenéutica que se caracteriza por su dimensión dialógico-comunicativa.