María Luisa Sevillano GarcíaSalto de línea Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED).
The perception and evaluation of values and antivalues in the media (newspapers, magazines and television) by students aged 14 to 16.
The empirical study conducted on the perception and evaluation of values and antivalues in the media —newspapers, magazines and television— by students aged 14 to 16, from a sample of 500 students in 20 Spanish provinces, lays bare the need of providing incentives for studies such as this one that allow the proper integration, in curricular, optative and transversal education processes, of messages of various genders and media from the manifold manifestations of the media as a way of modernising educational institutions and of seeking quality education favouring emancipation and valuation. The State contributes significant results regarding the selective and interpretative capacity of students themselves, which need to be backed by teachers and the contributions of collaborative teaching and learning strategies.
El estudio empírico realizado sobre la percepción y la evaluación de valores y antivalores en los medios de comunicación, periódicos, revistas y televisión, por parte de estudiantes de 14-16 años de una muestra de 500 estudiantes en 20 provincias españolas pone de manifiesto la necesidad de incentivar estudios de esta naturaleza que permitan integrar debidamente en los procesos formativos curriculares, optativos y transversales los mensajes en sus distintos géneros y medios procedentes de los medios de comunicación en sus múltiples manifestaciones como vía de modernización de las instituciones educativas y en la búsqueda de una enseñanza de calidad, emancipadora, valorativa. El estudio aporta resultados significativos sobre la capacidad selectiva e interpretativa de los propios estudiantes, que precisan del acompañamiento de los profesores y de las aportaciones de las estrategias de enseñanza y aprendizaje colaborativas.