Maria Josep Valls GabernetSalto de línea Glòria Jové MonclúsSalto de línea Universidad de Lleida.
The study of school and after-school paths as a guideline for reflection in the build-up of a school and a society for everybody.
The logical consequence of the integration of people with special educational needs in schools should be the inclusion of those people into normalized domains of their collectivity once their compulsory schooling is finished. The speech of integration, therefore, shouldn´t be only and exclusively located inside the school limits, but it should be extrapolated to all domains in which the person develops. In this work we analyse the school and post-school paths which are followed by people with psychical disabilities in the county of Segrià (Catalonia), and we point out the possible causes by which one or another path are chsen and, from here, we establish guidelines of reflection to start constructing a school and a society for everybody.
La consecuencia lógica de la integración de las personas con necesidades educativas especiales en la institución escolar tendría que ser la anexión de estas a ámbitos normalizados de su colectividad una vez finalizada la escolaridad obligatoria. El discurso de la integración, por tanto, no se tendría que situar única y exclusivamente en el ámbito escolar, sino que debería extrapolarse a todos los ámbitos donde la persona se desarrolla. En este trabajo analizamos los itinerarios escolares y post-escolares que siguen las personas con discapacidad psíquica en la comarca del Segrià (Cataluña), apuntamos las posibles causas por las que se configuran unos itinerarios u otros y, a partir de ahí, establecemos pautas de reflexión para ir construyendo una escuela y una sociedad para todos.